کشف اسباب بازی 2 هزار و 300 ساله در چین

چندی پیش باستان شناسان در مناطق ساحلی خلیج تونکین Gulf of Tonkin واقع در جنوب کشور چین ، موفق به کشف سک آرامگاه باستانی شدند که متاسفانه در طول تاریخ بارها مورد دستبرد و تعرض سارقان قرار گرفته بود .

کاووش های انجام شده در این مقبره منجر به کشف بقایای چند اسباب بازی باستانی شد . بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه ، باستان شناسان موفق به کشف یک تاس 14 وجهی ساخته شده از دندان حیوانات ، 21 قطعه بازی که هر یک به رنگی مختلف رنگ آمیزی شده بود و بقایای یک کاشی که صفحه اصلی انجام بازی محسوب می شد ، شده اند .

به گفته کارشناسان ؛ این قطعات کشف شده احتمالا باید به نوعی بازی سنتی چینی که با نام های بو bo و لیو بو liubo شهرت دارد ؛ تعلق داشته باشند .  البته پژوهشگران هنوز به طور دقیق از قوانین و نحوه انجام این بازی اطلاعی نداشته و تنها  بر اساس متون تاریخی مشخص است که این بازی تا حدود یک هزار و 500 سال پیش در کشور چین رواج داشته است .

گفتنی است آزمایش های تعیین قدمت انجام شده در  این مقبره ، نشان می دهد که صاحب این آرامگاه فردی از طبقه اشراف چین بوده و در حدود 2 هزار و 300 سال پیش و در زمان بروز جنگ های ایالتی چین زندگی می کرده است . مدارک موجود حاکی از تعلق داشتن این مرد به ایالت چی state of Qi  است .

بر اساس گزارشی که در این رابطه در مجله علمی فرهنگ باستانی چین Chinese Cultural Relics منتشر شده است ، در این آرامگاه بقایای 26 حفاری غیر مجاز دیده شده و تابوت اصلی توسط قاچاقچیان میراث فرهنگی از اتاق مقبره بیرون کشیده شده و تمامی اشیا موجود در مقبره غارت شده است . این موضوع سبب نابودی بسیاری از اسناد و مدارکی شده که می توانست به باستان شناسان در ترسیم و بازسازی فرهنگ و تاریخ چین باستان کمک کند .