جدید ترین تصاویر برگزیده از سطح زمین

در این تصاویر مسائلی مانند محیط زیست ، گرمایش زمین ، عوارض طبیعی و سازه های شاخص معماری ساخته شده توسط انسان مد نظر قرار داشته است . شایان ذکر است که کلیه این تصاویر جدید بوده و طی هفته های اخیر دریافت شده اند .

مردم آمریکا طی زمستان اخیر یکی از سرد ترین و بی سابقه ترین زمستان های خود را تجربه کردند و این موضوع همراه با بارش شدید برف در برخی مناطق بود . در نخستین تصویر این مجموعه ،  انتقال هوای سرد و جریان حرکتی توده های هوا  در مناطق شرقی ایالات متحده آمریکا مشاهده می شود . در این تصویر که به پانزدهم فوریه امسال یعنی 3 روز پیش ( برابر با 26 بهمن ) تعلق دارد ، وزش شدید باد و تغییر دما قابل مشاهده است .

در تصویر دیگر منتخب توسط وب سایت دیسکاوری ، نمای هوائی از ساختمان اپرای سیدنی که یکی از شاهکارهای معماری جهان محسوب می شود ، قابل مشاهده است . طراحی این بنای مشهور در استرالیا ، یکی از طرح های نبوغ آمیز در معماری به شمار می رود . نمای این مجموعه از دو رنک سفید و کرم تشکیل شده است .

دیگر تصویری که به عنوان یکی از تصاویر برتر ماهواره ای اخیر معرفی شده است ، نمائی از تاسیسات استخراج معدن اورانیوم متعلق به فرانسه در قاره آفریقا مشاهده می شود . در حقیقت سوخت اتمی نیروگاه های فرانسه وابسته به 3 هزار و 400 تن تن ذخیره اورانیوم موجود در معدن آرلیت Arlit  در کشور آفریقائی نیجر است .

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده ، سالانه هشت میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها و دریاها ریخته می شود که این موضوع می تواند تاثیراتی بسیار مخرب بر محیط زیست دریائی و جانوران موجود در آن گذاشته و تبعاتی وخیم در پی داشته باشد . بر اساس تخمین کارشناسان ، این میزان از زباله های پلاستیکی که در طول یک سال تولید می شوند برای مدفون کردن منطقه مشهور منهتن در نیویورک کافی است .

یکی دیگر از تصاویر منتخب این ماه از کره زمین به منطقه ربع الخالی یا بخش خالی از سکنه در بزرگترین کویر ماسه ای دنیا تعلق دارد . این منطقه مساحتی بالغ بر 650 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و بخش هایی از عربستان صعودی ، یمن ؛ عمان و امارات متحده عربی را در بر می گیرد .

تصویر دیگر برگزیده ماه ، یک تصویر بازسازی شده بر اساس اطلاعات ماهواره و داده های هوا شناسی است که بر اساس میزان رطوبت و تغییر درجه حرارت ، به پیشبینی شرایط خشکسالی در ایالات متحده آمریکا پرداخته و روند کاهش منابع آب در این کشور را تا سال 2095 ترسیم می کند . به باور کارشناسان ، روند خشکسالی پیش رو و تغییرات آب و هوائی در هزار سال گذشته بی سابقه بوده است .

تصویر دیگر معرفی شده در این گزارش ، نمائی ماهواره ای از دلتاهای رود می سی سی پی است . در شرایطی که بیشتر محوطه های دلتای می سی سی پی در حال از دست دادن زمین های خود هستند ، در بخشی از ساحل  Atchafalaya زمین های یک دلتای جدید ظاهر شده است . پژوهشگران دانشگاه ایالتی  لوئیزیانا Louisiana State University بر آورد کرده اند که دلتاهای این منطقه  در هر سال 8/2 کیلومتر مربع رشد می کنند .

آخرین تصویر این مجموعه نیز به تاثیر مخرب گرمایش زمین بر یخ های قطبی پرداخته و در آن شاهد جدا شدن یک تکه بسیار بزرگ یخی به مساحت 70 کیلومتر مربع از توده یخی King Baudouin در قطب جنوب هستیم . بر اساس تصاویر دریافتی از ماهواره ، این تکه بزگ یخ از پوسته اصلی یخ زده قطب جنوب جدا شده و در حال حاضر در خلیج Breid شناور و سرگردان است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا