چرخه بین صنعت و دانشگاه معیوب است

 ابراهیمی سال 77 موفق به دریافت لیسانس و سال 80 موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته مکانیک کشاورزی شد. سپس برای ادامه تحصیل دی ماه سال 81 عازم فرانسه شد و در رشته مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه والنسین به تحصیل پرداخت. او عاقبت سال 85 پس از اخذ مدرک دکترایش به وطن بازگشت و فروردین سال 86برای خدمت، به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه به شهر کرد راهی شد.

 موسس و رییس پیشین پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری( 90-94)، سردبیر پایگاه الکترونیکی مجلات دانشگاه شهر کرد(نشریه پژوهش های مکانیک ماشینهای کشاورزی) از دیگر سوابق اجرایی این استاد است.

دکتر رحیم ابراهیمی، اسفند سال 90 بنابر گزارش پایگاه تامسون رویترز(ISI) در رتبه 12 دانشمندان ایرانی دارای مقاله داغ در دنیا قرار گرفت؛ وی تاکنون موفق به چاپ و انتشار بیش از 40 مقاله ملی و بین المللی شده است.

چه عاملی باعث شد که رشته مکانیک کشاورزی را انتخاب کنید؟

متاسفانه در گذشته انتخاب رشته افراد بر مبنای علاقه و شناخت نبود و اغلب رشته ها بر اساس میزان رتبه افراد و شنیده ها انجام می شد. رشته مکانیک کشاورزی اولویت اولم نبود بنابراین من نیز بر اساس میزان رتبه قبولی ام این رشته را انتخاب کردم اما بعدها با گذشت زمان به این رشته علاقمند شدم. رشته مهندسی مکانیک کشاورزی در گذشته ماشین های کشاورزی نام داشت. هم اکنون این رشته به عنوان مهندسی مکانیک بایو سیستم معروف است.

 رشته تخصصی شما دقیقا چه اهمیتی در حوزه کشاورزی و صنعتی کردن آن دارد ؟

هم اکنون رابط بین صنعت و کشاورزی، رشته ماشین های کشاورزی یا مهندسی مکانیک بایو سیستم است .به همین دلیل این رشته عرصه خیلی بزرگی از گاو آهن (به عنوان اصلی ترین وسیله درگیر با خاک) تا سایر محصول ها مانند تراکتور و بسیاری از کارهایی مربوط به صنایع غذایی( تولید آب معدنی و آب پرتقال و …)، محصول های تولیدی برداشت و خاک‌ورزی کشاورزی  و… دارد. این رشته حتی در رابطه انسان و ماشین، انسان و خاک و …. گستره دارد و هر گروه از زیر شاخه های این رشته استادان متخصص خود را دارد.

اگر شانس دوباره ای داشته باشید و به گذشته برگردید آیا دوباره این رشته را انتخاب می کنید؟

من علاقه زیادی به رشته مهندسی مکانیک و انرژی داشتم به خاطر همین در مقطع دکترایم این رشته را انتخاب کردم. اگر باز هم به گذشته برگردم این رشته را انتخاب می کنم.

هم اکنون چه مشکل هایی پیش روی متخصصان این رشته است؟ جایگاه این رشته در ایران چگونه است؟

مشکل های این رشته نیز مانند تمام رشته ها ضعف بین بخش صنعت و دانشگاه است. هم اکنون رویکرد وزارت علوم و تحقیقات و فناوری این است که استادان دانشگاه ها به سوی بخش صنعت بروند. دقیقا رویکرد دنیا برخلاف این روال است؛ در دنیا بخش صنعت به دنبال دانشگاه است. متاسفانه برخلاف دانشگاه های ما بخش صنعت از پیشرفت چندانی برخوردار نشده اند و استادان باید بر اساس قوانین وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری به سوی کار فن آوری و صنعت پیش بروند. این رشته نیز مانند برخی از رشته های کشاورزی در بخش صنعت رونق نداشته و نتوانسته به جایگاه مطلوبش دست یابد. در صورتی که می توان با پایین ترین هزینه ها و یک کارگاه کوچک، وسیله کشاورزی کوچکی مانند گاو آهن و بالابر علوفه ساخت؛ ما در پارک علم و فناوری از این افراد بسیارحمایت می کردیم. عمدتا کشاورزان نیز خریداران این وسایل بودند و تولید کنندگان این ابزارها جدا از حمایت 4-5 میلیونی پارک، خودشان می توانستند شغلی ایجاد کنند و محصول هایشان را به تولید انبوه برسانند. برخلاف این رشته که می توان با کمترین هزینه محصولی را تولید کرد، ساخت موتورهای احتراقی یا خودرو  با هزینه های اولیه بسیار سخت است. هم اکنون خودرو سازی بزرگترین صنعت دنیا است و از صنعت نفت هم پیشی دارد. هم اکنون جوانان ما با توجه به تبدیل شدن دنیا به دهکده جهانی وسایل مورد نیاز یک خودرو را از جاهای مختلف جمع آوری  می کنند و می سازند. حتی می توانند به فروش می رسانند. انشاء ا… این امر در کشورمان همه گیر شود.

آینده این علم در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعا آینده این علم با وجود جوانان با استعداد کشور روشن است به شرط اینکه حمایت های خوبی از این افراد صورت بگیرد؛ ما هم اکنون در همین شهرستان کوچک مان جوانان مخترعی داریم که خودروی کوچکی طراحی و ساخته اند و به صنایع دفاعی فروخته اند.

توصیه ای به علاقمندانی که قصد دارند این رشته را انتخاب کنند، دارید؟

من معتقدم هر کسی باید رشته  انتخابی اش را بر اساس علاقه انتخاب کند و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد. اگر فردی علاقمند به رشته برق است آن رشته را انتخاب کند. اگر فردی هم واقعا رشته مکانیک کشاورزی را دوست دارد، این رشته را انتخاب کند؛ تنها دو رشته مهندسی آبیاری و بایو سیستم در دانشکده کشاورزی از دل رشته ریاضی برخواسته اند ما بقی رشته ها مربوط به علوم تجربی است. در این بین گستره کاری رشته بایو سیستم بیشتر از مهندسی آبیاری است. ؛ تنها دو رشته مهندسی آبیاری و بایو سیستم در دانشکده کشاورزی از دل رشته ریاضی برخواسته اند ما بقی رشته ها مربوط به علوم تجربی است. در این بین گستره کاری رشته بایو سیستم بیشتر از مهندسی آبیاری است. کسانی که قصد انتخاب این رشته را دارند باید بدانند که این رشته نسبت به سایر رشته ها بسیار نامحدود و گسترده است. متخصصان رشته مهندسی بایو سیستم می توانند با کمترین هزینه کارهای بزرگ برای کارخانه ها انجام دهند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا