شناسایی شبکه مغری شادی

شادی احساسی است که ممکن است در طی ورزش، صحبت یا خواندن کتاب روی دهد. مساله اینجاست که فعالیت‌هایی که به شادی منجر می‌شوند تفاوت‌هایی اساسی با هم دارند. اما آیا بخشی از مغز به شادی اختصاص دارد؟

در این میان گروهی از پژوهشگران از دانشگاه کیوتو در ژاپن موفق شدند پاسخ این سوال را بیابند. بر اساس این مطالعه، شادی ترکیبی از هیجانات مثبت و نیز رضایت از زندگی است که به فعالیت بخش «پیش‌گوه» (precuneus) مغز یعنی ناحیه‌ای در لوب جداری داخلی مغز می‌انجامد. گفتنی است وقتی که احساس خودآگاهی داریم، این بخش از مغز فعال است.

روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل هیجانی (نظیر مورد قدرانی قرار گرفتن یا پاداش گرفتن) به همراه رضایت از زندگی، موجب ایجاد احساس شادی می‌شود. با این وجود تا مدت‌ها سازوکار عصبی این پدیده ناشناخته باقی مانده بود. این پژوهشگران بر این باورند که درک سازوکار عصبی شادی می‌تواند به مطالعه کمّی شادی کمک کند.

دراین مطالعه، پژوهشگران به اسکن مغزی شرکت کنندگان پرداختند و سپس از این افراد خواسته شد تا میزان شادی خود را به صورت کلی و نیز میزان این شادی و رضایت از زندگی خود را بیان کنند.

بررسی نهایی نشان داد افرادی که نمره بالاتری را در این بررسی شادی داشتند، از توده خاکستری بیشتری در ناحیه «پیش‌گوه» مغز برخودرار بودند. در واقع هر قدر ناحیه «پیش‌گوه»  مغز افراد بزرگ‌تر بود، این افراد احساس شادی بیشتری می‌کردند و کمتر در زندگی دچار اندوه می‌شدند.

این پژوهش به تازگی در نشریه Scientific Reports منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا