هشدار درباره نابودی اکوسیستم دریای جنوبی چین

فعالیت های صنعتی ، تجاری و نظامی انسان در بخش های مختلف جهان همواره یکی از تهدید های اصلی برای نابودی طبیعت و اکوسیستم طبیعی آن مناطق محسوب می شود .

ساخت جزایر مصنوعی ، لایروبی و گودبرداری از کف دریا به بهانه ایجاد مسیر های جدید کشتی رانی و ساخت بنادر جدید از جمله مهمترین عواملی هستند که اکو سیستم دریای چین جنوبی را که در بین شش کشور در شرق و جنوب شرق آسیا  قرار دارد ، تهدید می کنند . 

 در این میان یکی از آسیب پذیر ترین اکو سیستم های جهان ، اکو سیستم دریایی است که همواره با مخاطرات فراوانی رو به رو شده که بیشتر آن ها در نتیجه اقدامات مستقیم یا غیر مستقیم انسانی پدید آمده اند .

به تازگی کارشناسان محیط زیست و اقیانوس شناسان در بیانیه ای نسبت به نابودی محیط زیست و اکو سیستم جانوری و طبیعی دریای جنوبی چین هشدار  داده اند . بر این اساس عوامل متعددی از جمله  ساخت جزایر مصنوعی ، لایروبی و گودبرداری از کف دریا به بهانه ایجاد مسیر های جدید کشتی رانی و ساخت بنادر جدید از مهمترین عواملی هستند که اکو سیستم دریای چین جنوبی را که در بین شش کشور در شرق و جنوب شرق آسیا  قرار دارد ، تهدید می کنند . کارشناسان هشدار داده اند که در صورت ادامه روند فعلی ، بسیاری از گونه های جانوری این منطقه از بین خواهند رفت . 

لازم به توضیح است که به تازگی دولت چین که ادعای مالکیت کامل بر این مناطق را دارد ، نسبت به ساخت و احداث یک مرکز نظامی دارای باند پرواز ، فانوس دریائی و تجهیزات دفاعی در این منطقه اقدام کرده است که خود این موضوع سبب افزایش تهدید اکو سیستم منطقه شده است .

دریای جنوبی چین یا South China Sea در اقیانوس آرام قرار داشته بزرگترین دریای بین ناحیه ای جهان به شمار می رود . در این منطقه ده ها جزیره وجود دارد که بیشتر آن ها خالی از سکنه هستند . این دریا در بین کشورهای چین ؛ فیلیپین ؛ مالزی ، تایوان ، ویتنام و برونئی قرار داشته و دلیل اصلی مناقشات در این رابطه نیز وجود منابع نفت و گاز در آن است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا