لیزر در تمام حوزه‌های پزشکی کاربرد ندارد

دکتر رضا فکرآزاد رئیس نهمین همایش سالیانه انجمن پزشکی لیزری ایران و دومین کنگره کاربرد لیزر در علوم پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: انجمن پزشکی لیزری ایران به عنوان NGO مردم‌نهاد به منظور افزایش دانش لیزر در کشور تشکیل شده است، لذا می‌خواهیم به عنوان تنها NGO رسمی به شبکه ملی تحقیقات لیزر در پزشکی کمک کنیم.
 
وی افزود: تکنولوژی لیزر پیش‌تر از پزشکی در حال حرکت است؛ لیزرها پیشرفته و دقیق هستند و ما نمی‌توانیم از دنیا عقب بمانیم.
 
وی ادامه داد: لیزر پاسخ همه سؤالات را نمی‌دهد، یکی از حوزه‌هایی که لیزر در آن کاربرد دارد، چشم‌پزشکی است ولی قرار نیست، چشم‌پزشکی در لیزر خلاصه شود. لیزر سال‌هاست که برای عروق انکساری شبکه کاربرد دارد. همچنین در رشته پوست تابلویی نیست که لیزر در کنار آن نباشد، ولی متاسفانه برخی مراکز درباره آن اغراق می‌کنند، حتی برخی مراکز بدون داشتن علم کافی از لیزر به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند.
 
رییس انجمن پزشکی لیزری ایران گفت: وظیفه ما است که بایدها و نبایدها را تعریف کنیم؛ در برخی رسانه‌ها جراحی بینی با لیزر را ابزاری برای جلب مراجعان در نظر می‌گیرند، باید از پزشک معالج بخواهیم در خصوص نحوه درمان به بیمار توضیح دهد.
 
وی با بیان اینکه کشور ما از بُعد ارائه خدمات درمانی در خاورمیانه جایگاه خوبی دارد، ادامه داد:‌ در واردات دستگاه‌ها محدودیت‌هایی داریم و ورود آنها به کشور گران تمام می‌شود.
 
رییس انجمن پزشکی لیزری ایران گفت: در این کنگره از فیزیکدانانی که لیزر را بومی کرده‌اند دعوت به عمل آورده‌ایم تا دانش کاربران را به‌روز رسانی کنند.
 
وی اظهار داشت:‌ قصور استفاده از لیزر همیشه به دلیل عدم تخصص پزشک نیست و گاهی عدم کارکرد صحیح دستگاه‌ها منجر به وارد کردن ضرر به بیماران می‌شود.
 
فکرآزاد خاطرنشان کرد:‌ استقبال پزشکان از دستگاه‌های لیزر داخلی کم است.
 
نهمین همایش سالیانه انجمن پزشکی لیزری ایران و دومین کنگره کاربرد لیزر  10 تا 12 در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا