تحول در یادگیری با آموزش خود نظم دهی دانش آموزان

ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان می تواند یکی از مشکلات بسیار عمده و دردسر ساز باشد ولی در صورت رسیدگی درست به آن می توان به موقع این مشکل را حل کرد. به همین منظور نیز محققان ایرانی به بررسی راهکارهایی برای رفع این ناتوانی دست زده اند. پژوهش انجام شده توسط آنها اثربخشی آموزش خود نظم دهی بركنش های اجرایی (حافظه كاری و سازمان دهی) دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری مقطع ابتدایی شهرستان سقز را بررسی كرد.

این یافته ها نشان دهنده اثربخشی آموزش خود نظم دهی بر كنش های اجرایی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری در مقطع ابتدایی بود.

این مطالعه از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان 8 و 9 ساله مبتلا به ناتوانی های یادگیری در شهر سقز بود. 60 دانش آموز با ناتوانی های یادگیری به طور تصادفی ساده انتخاب شدند.

دانش آموزان به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از آزمون اشكال پیچیده ری اوستریت (1942) و حافظه عددی مقیاس هوش وكسلر (1974) استفاده شد. نتایج تحلیل كوواریانس نشان دادند گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش معناداری در نمره های برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه كاری داشت.

شایان ذکر است که می توان این گونه نتیجه گیری کرد که این یافته ها نشان دهنده اثربخشی آموزش خود نظم دهی بر كنش های اجرایی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری در مقطع ابتدایی بود.

منبع: زینب خانجانی، رضا فرجی، پریا فاروقی، 1394، اثر بخشی آموزش خود نظم دهی بر كنش های اجرایی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال دوازدهم، شماره 45.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا