احتمال فعالیت آتشفشان های مریخ در آینده

بررسی های دقیقی که بر اساس تشعشات مریخی صورت گرفته نشان می دهد هم اکنون آتشفشان فعالی در این سیاره مرموز وجود ندارد.

محققان با استفاده از تأسیسات تلسکوپ مادون قرمز ناسا در هاوایی علایم وجود اسید سولفوریک را در مریخ به دقت مورد بررسی قرار داده اند. اسید سولفوریک یکی از مهمترین و حتی اصلی ترین نشانه فعالیت آتشفشانی به شمار می آید.

آنها برای رسیدن به این نتایج در یک بازه زمانی نسبتا طولانی بر روی مناطق آتشفشان خیر اصلی مریخ متمرکز شده و به نکات جالب توجهی نیز دست یافتند.

این مطالعات درحالی صورت گرفته که نیم قرن پیش دانشمندان تصور می کردند مریخ سیاره ای کاملا مرده است.

اما زمانی که نخستین کاوشگرها در دهه 60 اطلاعاتی درباره مریخ و آتشفشان های آن به زمین ارسال کردند، دانشمندان در کمال شگفتی متوجه شدند در گذشته نه چندان دور انبوهی از آتشفشان های فعال در سیاره سرخ وجود داشته است.

در سال 2004 نیز کاوشگر Mars Express که از جانب آژانس فضایی اروپا راهی مریخ شده بود به نتایج جالب توجهی دست  یافت. یافته های این کاوشگر که با بررسی نمونه هایی برجای مانده از کوه های آتشفشانی این سیاره به دست آمد نشان می داد که ممکن است در آینده بار دیگر شاهد فعالیت این آتشفشان ها باشیم.

یافته هایی از این نوع همواره دانشمندان را به یافتن نشانه هایی جدی از وجود حیات احتمالی در مریخ امیدوار نگاه می دارد.