تاثیر نامطلوب صداهای محیطی بر حافظه

مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران در موسسه فناوری جورجیا به انجام رسیده نشان می دهد که گوش کردن به موسیقی در هنگام تلاش برای به یاد آوردن اسمی خاص می تواند بر قدرت حافظه انسان برای انجام این کار تاثیر بگذارد.

این مطالعه نشان داد که موسیقی پس زمینه تاثیر نامطلوبی بر کارکرد حافظه دانشجویان جوان در هنگام تلاش برای یادآوری نام های مختل ندارد، اما این صداها موجب کاهش ده درصدی توانایی افراد با سن بالاتر در یادآوری اسم های مختلف (نسبت به حالت بی صدا و ساکت) می شود.

در این مطالعه ابتدا یک سری تصویر چهره و اسم به افراد نشان داده شد و از آنها خواسته شد که بگویند آیا نام ذکر شده برای این فرد مناسب است یا خیر. سپس پس از چند دقیقه دوباره تصاویر این چهره ها و اسم ها نمایش داده شد و از آنها خواسته شد تا بگویند آیا اسامی مختص هر چهره همانند قبلی است یا خیر. برخی از شرکت کنندگان این کار را در سکوت و برخی دیگر در طی گوش دادن به موسیقی بی کلام انجام دادند.

با اینکه هر دوی گروه جوان و با سن بالاتر اعلام کردند که موسیقی پس زمینه موجب پرت شدن حواس می شود، اما تاثیر منفی این شیوه بر افراد سالمند بیشتر از دانشجویان بود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا