صدور مجوز مصرف بیش از 65 محصول تراریخته در اتحادیه اروپا

 دکتر تئو پرینس، استاد دانشگاه واخنینگن هلند که در نشست بین‌المللی "ارزیابی و بازنگری مقررات ایمنی زیستی" در آنکارا سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: 45 مورد از این محصولات دارای یک تراژن (ژن خارجی) هستند و حدود 20 مورد دیگر دارای دو یا چند ژن خارجی هستند که با استفاده از روش‎های سنتی اصلاح نباتات تلاقی داده شده‎اند.

وی با تاکید بر اینکه مخالفت‎های مطرح شده در اروپا جنبه علمی و سلامتی و ایمنی ندارند و منحصرا دارای خاستگاه سیاسی هستند، ممنوعیت کشت یا استفاده از محصولات تراریخته در اروپا را "دروغ بزرگ" عنوان کرد و افزود: وقتی در اروپا آستانه پذیرش 0.9 درصد عنوان شده است، مفهومش این است که مصرف و فروش این نوع محصولات تراریخته در اروپا کاملا قانونی و آزاد است. اما اگر مقدار آن‎ها در یک محموله و یک بسته بیش از 0.9 درصد باشد باید آن را برچسب‎گذاری کنند که کاری فوق‎العاده گران و هزینه‎بر است.

به گزارش ایسنا،دکتر بهزاد قره‎یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران نیز یکی از سخنرانان این میزگرد بود که با تاکید بر اهمیت علم و فناوری در کلام مقام معظم رهبری حمایت رهبری و دولت ایران از بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک را در منطقه منحصر به فرد دانست و از رها سازی قریب‎الوقوع پنبه تراریخته درکشور خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا