ساخت بلندترین پل قوسی جهان

نصب این پل در چند ماه آینده بر روی رودخانه واترلوویل صورت می گیرد. این پل 16 متر طول دارد و عرض بتن پیش تنیده آن به 1 متر می رسد. نکته مهم نصب یک روزه این پل به کمک یک جرثقیل 200-300 تنی است که قطعات ساخته شده را در کنار هم نصب می کند.

ساخت این پل بر پایه روشی جدید به نام  FlexiArchاستوار است. به این صورت که قطعات پل به صورت مسطح در کارخانه ساخته شده و به محل نصب پل منتقل می شود سپس بعد از بلند شدن توسط جرثقیل، خود پل به کمک نیروی گرانش زمین قوس دار می شود. 

بیش از 50 پل در انگلستان و ایرلند به کمک این روش جدید در آینده نزدیک ساخته خواهد شد.

ساخت این پل به روش های قدیمی و معمولی، علاوه بر زمان بر بودن ساخت پل، هزینه  ساخت بیشتری را می طلبد. پل ساخته شده به روش (FlexiArch) در مقایسه با پل های معمولی طول عمر سازه ای بیشتر و هزینه نگهداری کمتری دارد. این روش نتیجه 10 سال کار تحقیقاتی مهندسان عمران دانشگاه کویینز از دهه 1990 است. دانشگاه کویینز جزو 10 دانشگاه برتر انگلستان و جزو 3 دانشگاه برتر در رشته مهندسی عمران در انگلستان است.

آدرین لانگ ،مهندس عمران در دانشگاه کویینز  و کسی که مفهوم روش FlexiArch را در سال 2004 به ثبت رسانده، در مورد این طرح می گوید این کار نتیجه همکاری دو تیم بزرگ و سال ها سخت کوشی است که حالا تبدیل به موفقیت طرح FlexiArch شده است. آدرین اضافه کرد: بیش از 50 پل در انگلستان و ایرلند به کمک این روش جدید در آینده نزدیک ساخته خواهد شد.

گاپتا دیگر مدیر ارشد پروژه، این روش را روشی بی نظیر خواند و حمل آسان و نصب سریع را از خصوصیت های ویژهی این روش دانست و گفت: یک تکه بودن پل آن را مستقل از مقاومت آرماتورها می کند و سبب افزایش طول عمر سازه در حدود 300 سال می شود در صورتی که پل های معمولی، عمری 120 ساله دارند.

منبع

    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا