ایرانداک نسخه الکترونیکی کتاب‌های خود را منتشر کرد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، محمود بابایی معاون پژوهشی پژوهشگاه گفت: در گام نخست، نزدیک 200 عنوان کتاب در پایگاه وب ایرانداک به صورت تمام متن و رایگان در قالب های ' پی. دی . اف' و ' ایی .پاپ' منتشرشده است و از نیمه نخست اسفند ماه نیز متن کامل تمام کتاب های این پژوهشگاه تا پایان سال 1392در قالب این پروژه در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

عضو هیات علمی ایرانداک افزود: این مجموعه، نخستین کتاب های ایرانداک را از آغاز کار خود (سال 1348) تاکنون در بر می گیرد که برخی از آنها، تنها جنبه آرشیوی دارند.

به گفته وی، بر پایه سیاست نشر الکترونیکی پژوهشگاه، این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

بابایی خاطرنشان کرد: در ارایه برونداد های این طرح، به دسترسی آسان و سریع به فایل تمام متن کتاب ها با توجه به امکانات فنی موجود کاربران ایرانی توجه شده است و برای این منظور، پردازش هایی شامل افزودن فرا داده، بوک مارک، و پیوند های فرا متنی فهرست مندرجات در فایل ها اعمال شدند که این پردازش ها آسانی دسترسی و کاربرد کتاب ها را در پی داشته است.

وی تاکید کرد: با توجه به امکانات موجود، بیشتر کتاب هایی که در دهه گذشته منتشرشده اند، با قالب استاندارد ' ایی. پاب' نیز در دسترس قرار گرفته است که با توجه به امکانات و نوع نرم افزار مشاهده این قالب فایلی، می توان از قابلیت های آن بهره برد.

این مجموعه در نشانی ebooks.irandoc.ac.ir در دسترس است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا