كاهش اضطراب در كودكان

پژوهشی که به تازگی توسط محققان ایرانی به انجام رسیده است با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه «Coping cat» در كاهش علائم اضطراب كودكان 10-8 ساله ایرانی مبتلا به اضطراب صورت گرفته است. این پژوهش، بر اساس یك طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه كنترل انجام شده است.

درمان شناختی رفتاری «Coping cat» از نظر آماری (p<0.001، Z=3.335) و بالینی به طور معناداری علایم اضطراب گروه درمان را در مقایسه با گروه انتظار كاهش داده كه در پیگیری های یك و نیم ماهه و سه ماهه نیز تداوم داشته است.

20 كودك 8 تا 10 ساله با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی و یا اضطراب اجتماعی پس از مصاحبه بالینی توسط روان پزشك كودك و نوجوان، ارزیابی با مصاحبه تشخیصی نیمه ساختار یافته اختلالات خلقی و اسكیزوفرنیا برای كودكان و نوجوانان (K-SADS-PL) و قرار گرفتن در سطح بالینی بر اساس مقیاس اضطراب مبتنی بر DSM آزمون فهرست مشكلات رفتاری كودكان (CBCL)، با روش نمونه گیری در دسترس مبتنی بر هدف به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری (گروه درمان و گروه انتظار) جایگزین شدند.

مداخله درمانی مبتنی بر برنامه شناختی رفتاری انفرادی «Coping cat» به مدت 16 جلسه برای شركت كنندگان گروه درمان اجرا شد. تحلیل داده ها بر اساس آزمون ناپارامتریك من ویتنی، فریدمن و همچنین بررسی معنا داری بالینی نشان داد درمان شناختی رفتاری «Coping cat» از نظر آماری (p<0.001، Z=3.335) و بالینی به طور معناداری علایم اضطراب گروه درمان را در مقایسه با گروه انتظار كاهش داده كه در پیگیری های یك و نیم ماهه و سه ماهه نیز تداوم داشته است.

منبع: فیروزه ضرغامی، لیلا حیدری نسب، محمدرضا شعیری، زهرا شهریور، 1394، بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه «Coping cat» در كاهش اضطراب كودكان 10-8 ساله مبتلا به اضطراب. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال پنجم، شماره 19.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا