روشی برای پیش بینی تاب آوری روان شناختی

به تازگی دانشمندان ایرانی به تحقیقاتی در زمینه پیش بینی تاب آوری روان شناختی دست زده اند که هدف از پژوهش حاضر پیش بینی تاب آوری روان شناختی زنان متاهل منطقه 9 شهر تهران بر اساس میزان پایبندی مذهبی، نا پایبندی مذهبی و دو سو گرایی مذهبی در آنها است.

دو سو گرایی مذهبی و پایبندی مذهبی مشتركاً 18 درصد و پایبندی مذهبی كل 48 درصد از واریانس تاب آوری روان شناختی را در سطح معنا داری تبیین می كنند.

نمونه ای مشتمل بر یک صد و پنجاه نفر از زنان متاهل كه به مراكز فرهنگی و مشاوره منطقه 9 در سال 1393 مراجعه كرده بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و دو پرسشنامه پایبندی مذهبی جان بزرگی (1388) و تاب آوری روان شناختی كانِر و دیویدسون (2003) را تكمیل كردند.

داده های پژوهش با روش های ضریب هم بستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد كه تاب آوری با پایبندی مذهبی (165/ 0) در سطح P<0/01 همبستگی مثبت داشت. این در حالی است كه تاب آوری با دو سو گرایی مذهبی (37/ 0-) در سطح 01/P<0، نا پایبندی مذهبی (17/ 0-) و پایبندی كل (22/ 0-) در سطح P<0/05 هم بستگی منفی داشت.

هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد كه دو سو گرایی مذهبی و پایبندی مذهبی مشتركاً 18 درصد و پایبندی مذهبی كل 48 درصد از واریانس تاب آوری روان شناختی را در سطح معنا داری P<0/01 تبیین می كنند. در این میان نا پایبندی مذهبی به دلیل اینكه قدرت تبیین در پیش بینی تاب آوری را نداشته، از معادله رگرسیون حذف شده است.

منبع: آتوسا كلانتر هرمزِی، سكینه عسلی طالكوئی، قاسم مرادی لیاولی، 1394، پیش بینی تاب آوری روان شناختی بر اساس میزان پایبندی مذهبی در زنان متاهل. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال پنجم، شماره 19.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا