تغییرات آب و هوایی دلیل گسترش بیماری های عفونی

گروهی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که تغییرات آب و هوایی باعث گسترش بیماری های عفونی در مکان های جدید و افراد جدید می شود . به طور نمونه می توان به ویروس غرب نیل (West Nile virus) و ابولا (Ebola) اشاره کرد . این محققان نسبت به مساله مذکور احساس نگرانی کرده و هشدار داده اند .

محققان دانشگاه نبراسکا- لینکلن (Nebraska-Lincoln) در ایالات متحده امریکا هشدار داده اند : پیش بینی می شود که ممکن است این تغییرات آب و هوایی باعث بروز بیماری های عفونی و گسترش آنها در حیات وحش ، محصولات کشاورزی ، دام و انسان شود .

دانیل بروکس (Daniel Brooks) از جانور شناسان این دانشگاه اعلام کرد که به طور کلی شیوع موضعی بیماری ها بر سیستم های بهداشتی – پزشکی و دامپزشکی فشار فراوانی وارد می کند .

بروکس و همکار جانورشناسش ، اریک هوبرج (Eric Hoberg) از مجموعه ملی انگل امریکا (US National Parasite Collection)  و سرویس تحقیقات کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده امریکا (USDA’s Agricultural Research Service) مشاهده کردند که چگونه تغییرات آب و هوایی بر اکوسیستم های مختلف اثر می گذارد . آنها شاهد این مساله بودند که به به دلیل ایجاد تغییرات جدید در اکوسیستم جهانی ،  گونه های جدیدی وارد یک منطقه شدند که پیش از آن ، نمونه مشابه اش در آنجا وجود نداشته و دیده نشده است .

بروکس در این رابطه توضیح می دهد : در طول 30 سال گذشته ، مکان هایی که ما در آنها کار کردیم به شدت توسط تغییرات آب و هوایی تحت فشار قرار گرفته اند . در این کار تحقیقاتی ، من در مناطق استوایی بودم و اریک هوبرج در قطب شمال به سر می برد . ما می توانستیم ببینیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است . مدارکی از این تغییرات در حیات وحش ، محصولات کشاورزی ، دام و انسان دیده می شود . تغییرات در زیستگاه های جانوران به این معناست که حیوانات در معرض انگل ها و پاتوژن (Pathogen) یا عوامل بیماری زای جدید قرارمی  گیرند .

بروکس این پدیده را " تناقض انگل " می خواند . با گذشت زمان ، میزبان و عوامل بیماری زا بیشتر با یکدیگر مطابقت پیدا می کنند . بر اساس نظریه های قبلی ، بیماری های نو ظهور نادر برای جهش تصادفی مناسب صبر می کردند اما  پیش بینی می شود که این جهش سریع تر انجام شود .

او در این رابطه اظهار داشت : همواره پاتوژن ها که بسیار وفق دهنده در یک میزبان هستند توانایی این را پیدا می کنند که به یک میزبان دیگر با شرایط مناسب منتقل شوند . در صورتی که یک انگل رابطه بسیار ویژه را با یک میزبان خاص در یک مکان به خصوص داشته باشد ، دلیل بر آن نیست که نتواند میزبان دیگری با شرایط دیگر را پیدا کند . به اعتقاد پژوهشگران ممکن است میزبان های دیگر نیز برای این انتقال مستعد باشند . بر اساس پژوهش های انجام شده ، به نظر می رسد میزبان جدید نسبت به این عوامل بیماری زا مستعد تر بوده و احتمال ابتلای آنها به بیماری های عفونی بیشتر باشد چرا که مقاومت بدنی آنها در برابر این عوامل بیماری زای جدید مقاوم نشده اند .

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در مقاله آنلاین Philosophical Transactions of the Royal Society B منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا