دستاورد چشمگیر دانشمندان در توقف زودهنگام بیماری آلزایمر

به گزارش ایسنا، این دستاورد راه را برای یک داروی استاتین مانند هموار خواهد کرد و می‌تواند برای میلیون‌ها انسان به منظور جلوگیری از ابتلا به زوال مغزی ارائه شود.

محققان موفق به شناسایی یک مولکول طبیعی شده‌اند که می‌تواند روند شکل‌گیری پلاک در مغز را آهسته‌تر کند.

پلاک‌های آمیلوئید ارتباط نزدیکی با کاهش حافظه و سایر علائم آلزایمر دارند.

این کشف می‌تواند نویدبخش یک درمان جدید باشد که طی آن، افراد در میانسالی بطور مرتب یک دارو را برای متوقف کردن زوال مغز مصرف کنند. این دستاورد حتی می‌تواند منجر به تولید قرصی شود که می‌توان از آن همانطور که از استاتین برای جلوگیری از بیماری قلبی استفاده می‌شود، برای درمان زوال عقل بهره برد.

به گفته دانشمندان، این کشف نقطه آغازی برای کشف دارویی به منظور متوقف کردن آلزایمر است و می‌تواند در زمان ظهور اولین علائم بیماری مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان دارویی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با زوال عقل استفاده کرد.

این پژوهش برای اولین بار نشان داده که چگونه مولکول‌های خاص می‌توانند شکل‌گیری پلاک در مغز را آهسته کنند. پلاک‌ها آمیلوئید زمانی ساخته می‌شوند که فیبریل‌ها در اطراف سلول‌های عصبی مغز پیچیده و توده‌هایی را شکل می‌دهند که به باور دانشمندان، در عملکرد مغز اختلال ایجاد می‌کنند.

محققان دانشگاه کمبریج با همکاری دانشمندان در سوئد و استونی دریافتند که مولکول‌های Brichos – بخشی از خانواده پروتئین‌های طبیعی در ریه‌های انسان – می‌تواند سرعت این فرآیند را کاهش دهد.

آزمایشات بر روی موشها نشان داد که این مولکول‌ها به فیبریل‌ها چسبیده و آن‌ها را از ساخت پلاک‌های بیشتر باز می‌دارند.

این پژوهش در مجله Nature Structural and Molecular Biology منتشر شده است.