برنامه ریزی جهت پرتاب ماهواره پژوهشی ماده تاریک

ماهواره پژوهشی دامپه DAMPE که مخفف عبارت Dark Matter Particle Explorer به معنی کشف کننده ذرات ماده تاریک است ، آخرین مراحل آماده سازی و دریافت تدارکات ویژه خود را جهت اعزام به ماموریت طی می کند . بر اساس گزارش های منتشر شده رسمی ، این ماهواره قرار است در اواسط ماه آینده میلادی  (دسامبر 2015) از مرکز فضائی پرتاب ماهواره جیوگوان Jiuquan Satellite Launch Center در کشور چین به ماموریت اعزام شود .

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان فضائی چین ؛ این ماهواره  دارای بیشترین قابلیت مطالعه طیف بینائی نور بوده و قوی ترین سیستم شناسائی و مطالعه انرژی در رابطه با ماده تاریک را داشته و از این نظر ، پیشرفته ترین ماهواره ساخته شده توسط بشر محسوب می شود .

گفتنی است ماهواره دامپه ؛ نخستین ماهواره پروژه پژوهش های علمی در حوزه فضا با عنوان CAS  محسوب شده و قرار است توسط یک راکت ماهواره بر از خانواده لانگ مارچ با نام Long March 2-D به ماموریت اعزام شود . این راکت در شانگهای ساخته شده و به محل پرتاب ماهواره در استان گانزو Gansu Province  منتقل شده است .

گفتنی است در حال حاضر ، راکت و ماهواره فوق الذکر به طور کامل آماده اعزام به ماموریت بوده و بازدید ها و آخرین معاینات لازم روی آن ها در حال اجرا است . به گفته آژانس فضائی چین ؛ در صورت موفقیت امیز بودن این پروژه ، پرتاب ماهواره دامپه ، بیست و ششمین ماموریت موفقیت آمیز راکت ماهواره بر Long March 2-D محسوب خواهد شد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده از پروژه CAS ، ماهواره دامپه نخستین ماهواره پژوهشی از چهار ماهواره ای است که قرار است در برنامه های پژوهش های فضائی مورد بهره برداری قرار گیرند . وظیفه اصلی این ماهواره ، بررسی و مطالعه سمت و جهت  ، میزان انرژی و شارژ الکتریکی و  ذرات انرژی موجود در پهنه فضا جهت شناسائی و مطالعه ماده تاریک اعلام شده است .

موضوع با اهمیت درباره ماهواره دامپه این است که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان فضائی چین ؛ این ماهواره  دارای بیشترین قابلیت مطالعه طیف بینائی نور بوده و قوی ترین سیستم شناسائی و مطالعه انرژی در رابطه با ماده تاریک را داشته و از این نظر ، پیشرفته ترین ماهواره ساخته شده توسط بشر محسوب می شود .

به گفته کارشناسان ، طراحی ماهواره دامپه به گونه ای است که برای افزایش حمل تجهیزات علمی مناسب بوده و می تواند یک هزار و 410 کیلوگرم تجهیزات با خود حمل کند  در حالی که وزن خود این ماهواره یک هزار و 850 کیلوگرم بیشتر نیست . این موضوع سبب شده است تا طراحی ماهواره دامپه به نوعی باشد که از وزن و ابعاد آن کاسته شده و بر توانائی های آن افزوده شود ، به این ترتیب هزینه های پرتاب ماهواره کاهش محسوسی خواهند داشت .

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا