آموزش روبات ها برای پیشگیری از حادثه

رولاند برنز، دانشمند آلمانی، همواره به دنبال راهی بوده است که از طریق آن بتواند به روبات ها آموزش های امنیتی ویژه ای را بدهد. به عقیده او ارائه این آموزش ها به روبات ها می تواند احتمال کشته شدن انسان ها به دست آنها را به حداقل برساند. او قبل از انجام این آموزش ها نیازمند دانستن مقدار قدرت و توانایی اصلی روبات ها برای آسیب رساندن به انسان ها است. بر اساس اخبار منتشر شده، گروهی از محققان در موسسه فرانهوفر (Fraunhofer IFF) واقع در کشور آلمان به دنبال دست یابی به راهی بودند که از طریق آن انسان ها و ماشین ها بتوانند به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از وقوع این حوادث در گام اول اجتناب از برخورد با این روبات ها است؛ اما زمانی که این برخورد اتفاق افتاد، عواقب حاصل از آن باید تا حدی جزئی باشد که شخص فردای آن روز بتواند به محل کار خود بازگردد

به این منظور آنها به ابداع ماشینی پرداختند که بتواند به بازو و شانه داوطلبان ضربه بزند و به این ترتیب میزان بالا ترین جرم در حداقل سرعت را مورد مطالعه قرار دادند. در این آزمایش روبات یاد شده با بازوهای آونگی خود ضربه ای به داوطلبان می زد و آنها نیز مقدار درد متحمل شده را از یک تا ده اعلام می کردند. عدد یک به میزان کم ترین درد و عدد ده به بیش ترین درد اختصاص داده شده بود. این تیم زمانی که در به عدد پنج می رسید آزمایش خود را متوقف کردند. سپس داوطلبان برای اندازه گیری میزان جراحت وارده مورد آزمایش سونوگرافی قرار می گرفتند.

استفاده از تجهیزات روباتیک در زندگی انسان ها به صورت روز افزونی رو به افزایش است و این ماشین ها به هدف کمک به انسان ها در محیط کار و منزل ساخته شده اند اما می توان گفت که استفاده از آنها هنوز هم چندان امن نیست. در ابتدای سال میلادی جاری یکی از کارمندان کمپانی خودرو سازی فولکس واگن به دست یکی از روبات های خط مونتاژ خودرو ها کشته شد این سانحه در کشور آلمان رخ داده است و بر اساس گزارش ها، کشور آلمان در طی دهه اخیر شاهد 158 مورد از آسیب روبات ها به انسان ها بوده است.

این حوادث سوال هایی را درباره امنیت و اعتماد مورد نیاز برای کار با روبات ها و محیط های روباتیک بر انگیخته است. با این حال برنز امیدوار به یافتن راهی است که روبات ها از طریق آن بتوانند آستانه درد انسان ها را درک کنند. بو در این باره بیان کرد: «بهترین راه برای جلوگیری از وقوع این حوادث در گام اول اجتناب از برخورد با این روبات ها است؛ اما زمانی که این برخورد اتفاق افتاد، عواقب حاصل از آن باید تا حدی جزئی باشد که شخص فردای آن روز بتواند به محل کار خود بازگردد. حداکثر جراحات ناشی از این حوادث باید چند کبودی باشد.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا