ساختمان سازگار با محیط زیست در سوئد ساخته شد

 محققان سوئدی در شهر مالموی این کشور ساختمانی به نام هالبارهتن ساخته‌اند که با بهره‌گیری از فناوری‌های متنوع سازگار با محیط زیست در آن، مصرف انرژی به طور چشمگیری کاهش یافته است.

قالب اصلی این فناوری‌ها شاید در نگاه اول چندان پیچیده نباشد. توربین بادی، صفحات دریافت انرژی خورشیدی و تعبیه ایستگاه‌هایی برای شارژ انرژی خودروهای برقی و گازی اصلی‌ترین چیزی است که در نمای بیرونی از چنین خانه‌ای دیده می‌شود، اما آنچه فناوری‌های این خانه را متمایز می‌کند انرژی گرمایی ای است که در صفحات خورشیدی این خانه ضمن تولید الکتریسیته ایجاد می‌شود. حتی مهندسان از انرژی گرمایی تولید شده توسط ماشین لباسشویی و ظرفشویی نیز صرف‌نظر نکرده‌اند و از همه آنها به شکلی هدایت شده برای کاهش مصرف سوخت بهره گرفته‌اند تا علاوه بر حفظ محیط زیست، هزینه‌های مصرف انرژی در خانه را کاهش دهند.

در این خانه دستگاهی تعبیه شده که میزان مصرف انرژی دستگاه‌ها را در بخش‌های مختلف خانه نشان می‌دهد؛ مثلا می‌توان کنترل کرد دراتاق خواب یا در آشپزخانه، تک‌تک دستگاه‌ها چقدر در حال مصرف انرژی هستند. همان لحظه هزینه‌های ایجاد شده بر اثر مصرف انرژی را می‌توان پایش و بررسی کرد. در این صورت اگر مثلا حرارت تولید شده اجاق گاز در آشپزخانه از مقدار مورد نیاز برای طبخ غذا بیشتر باشد، می‌توان آن را تنظیم کرد تا به‌ویژه در ساعات پرمصرف استفاده از برق که هزینه تمام شده گران‌تر است، در مصرف انرژی و هزینه صرفه‌جویی شود. به علاوه می‌توان زمان استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند ظرفشویی، لباسشویی و اتو را طوری تنظیم کرد که در زمان‌های کاهش مصرف برق که هزینه برق ارزان‌تر است امکان استفاده از این وسایل مهیا شود. همچنین می‌توان وضع روشنایی خانه را به دقت مدیریت کرد تا لامپ‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده و فقط در قسمت‌هایی که لازم است روشن و خاموش شوند. در این صورت امکان استفاده حداکثر از روشنایی روز نیز مهیا می‌شود.

در این ساختمان بخشی متشکل از لوله‌های پیچیده و مخازن آب گرم و دستگاه‌های مختلف وجود دارد که امکان محاسبه مقدار انرژی‌های قابل استفاده در ساختمان و مدیریت آن را مهیا می‌کند. برای تأمین گرما در هشت واحد موجود در این ساختمان، چهار واحد از شیوه پخش گرمایی، دو واحد از روش بیوگاز و دو واحد دیگر از تلمبه‌های گرمابخش الکتریکی برای تأمین انرژی گرمایی مورد نیاز ساختمان استفاده می‌کنند.

به این ترتیب تمام منابع انرژی به کار برده در این ساختمان به صورت تجدیدپذیر در روش ابتکاری جالبی تولید می‌شود و اگر مه و فلک را کنار بگذاریم، آب و باد و خورشید دست به دست هم داده‌اند تا انرژی به شیوه‌ای پاک تولید و مصرف شود. محققان سوئدی می‌گویند هدف‌شان از ساخت این ساختمان نمونه، اثبات امکان استفاده از راهکارهای هوشمندانه‌ای است که به مدد فناوری با تکیه بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف انرژی در روزگار کنونی وجود دارد. این ساختمان ایده‌های مربوط به طراحی ساختمان‌های مبتنی بر توسعه پایدار را از عالم نظریه‌ها به دنیای واقع‌بینانه و عملگرا آورده و شاید نویدی از امکان تحقق آینده‌ای مبتنی بر اصول محیط زیست برای انسان امروز باشد.

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا