فعالیت شدید قله آتش فشانی Klyuchevskoy در روسیه

سینا پرس : بر اساس گزارش های رسمی اعلام شده ،  در پی شدید شدن فعالیت های آتشفشانی در مناطقی از PETROPAVLOSK و KAMCHATSKY در بخش اورآسیای  کشور روسیه ، مقامات مسئول در این کشور شرایط نیمه بحرانی و وضعیت نارنجی اعلام کردند . این حادثه در پی شدید شدن فعالیت های قله های آتش فشانی Klyuchevskoy  و Shiveluch طی روز گذشته ، دوشنبه 16 فوریه برابر با بیست و هفتم بهمن ماه رخ داد .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، از این دو قله آتشفشانی مقادیر زیادی خاکستر به سمت آسمان پرتاب شده است و شدت این فعل و انفعالات به حدی است که ذرات خاکستر تا فاصله 5 تا 6 کیلومتری دهانه آتش فشان ها به سمت آسمان پرتاب می شوند .  این موضوع سبب شده است که ذرات خاکستر در شعاع 270 کیلومتری این منطقه منتشر شده و شرایط را به حالت بحرانی در آورد .

گفتنی است قله Shiveluch ، شمالی ترین قله فعال آتش فشانی در منطقه Kamchatka محسوب شده و قله آتش فشانی Klyuchevskoy نیز بلند ترین و مرتفع ترین قله فعال آتش فشانی در سراسر منطقه اوراسیا است .

بر اساس گزارش های تکمیلی ، قله آتش فشانی Chikurachki امروز با شدت یافتن فعالیت های خود ، خاکستر و غبار آتش فشانی را تا ارتفاع هفت و نیم کیلومتری از دهانه آتش فشان به آسمان پرتاب کرده است . این قله در جزایر Paramushir قرار دارد .

در پی این حادثه از سوی تیم واکنش سریع روسیه ، شرایط پرواز ممنوع و هشدار نارنجی در آسمان این مناطق اعلام شده است . به گفته کارشناسان و متخصصین زمین شناسی ، هر لحظه امکان شدید تر شدن فعالیت های آتش فشانی این دو قله وجود داشته و در صورت شدیدتر شدن این فوران ها ، پیش بینی می شود ذرات خاکستر تا ارتفاع ده کیلومتری به آسمان پرتاب شوند . این موضوع می تواند برای موتور هواپیماها خطری جدی محسوب شده و آن ها را از کار بیاندازد .

گفتنی است ، آخرین فعالیت آتش فشانی قله Cikurachki در تاریخ 29 جولای سال 2008 آغاز شده بود و تا ماه آگوست ادامه داشت .