رشد جمعیت ببرهای در خطر انقراض در هند

آخرین آمارگیری انجام شده جهت سرشماری ببرهای هندوستان که در سال 2014 میلادی انجام شده است ، نشان می دهد که این تعداد جمعیت ببرهای این کشور در حال حاضر 2 هزار و 261 قلاده است که در جنگل های سراسر این کشور زندگی می کنند . این رقم در مقایسه با سرشماری سال 2010 که در آن تعداد ببرهای هندوستان یک هزار و 760 قلاده عنوان شده بود ، از رشد مناسبی برخوردار بوده و بسیار امیدوار کننده است .

در همین زمینه وزیر محیط زیست هندوستان پراکش جاوادکار Prakash Javadekar ضمن بیان آمار فوق اعلام کرد که این موفقیت در نتیجه وضع و اجرای مناسب قوانین حمایتی جهت حفاظت از این جانوران بوده است . وی که در کنفرانسی خبری در شهر  دهلی نو  این مطالب را عنوان می کرد بر این موضوع تاکید کرد : " در حالی که در سراسر دنیا جمعیت ببرها در حال کاهش  بوده و آمارها نشان از خطر انقراض این گونه جانوری دارد ، آمار جمعیت ببرها در هندوستان افزایش یافته است که این موضوع رویداد مهم و بزرگی برای ما محسوب می شود . "

بر اساس آمار های موجود ، مهم ترین خطراتی که  ببرها را در هندوستان  تهدید می کند مواردی از قبیل شکار بی رویه و غیر قانونی ، محدود شدن زیستگاه های این جانور به دلیل نابودی جنگل ها به واسطه فعالیت های صنعتی ، ساخت راه ها و توسعه مناطق شهری و سایر موارد ناشی از رشد سریع این کشور در مسیر صنعتی شدن است .

محدود شدن جنگل ها بر اثر عوامل فوق سبب شده تا ببرها ، شکار کمتری در اختیار داشته باشند و به همین دلیل به واسطه گرسنگی و با هدف جستجوی غذا به مناطق شهری و روستائی نزدیک شوند که این موضوع برای هر دو گروه انسان ها و ببرها خطرناک خواهد بود .

وزیر محیط زیست هندوستان تاکید کرد که در این سرشماری از اطلاعات 9 هزار و 700 دوربین نصب شده در مناطق مختلف جنگلی در سراسر هندوستان استفاده کردیم که این موضوع باعث بالا رفتن دقت سرشماری انجام شده در سال گذشته شد و به جرات می توان ادعا کرد این میزان از دقت در سرشماری در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است .

وی با بیان این موضوع که در گذشته تجربه مشابه این سرشماری را نداشته ایم ، افزود : ما در حال حاضر مجموعه تصاویر دقیق و واضحی از هشتاد درصد از ببرهای موجود در کشور را در آرشیو خود داریم .

گفتنی است در این سرشماری مساحتی بالغ بر 380 هزار کیلومتر مربع از جنگل های سراسر این  کشور مورد بررسی و پیمایش قرار گرفت .

بر اساس اطلاعات موجود تا یک صد سال پیش جمعیت ببرهای هند بالغ بر 100 هزار قلاده بوده و این آمار تا سال 1970 همچنان تغییری نداشته است ولی از این سال کاهش شدید جمعیت این گربه سانان آغاز شده تا سرانجام وضع قوانین حمایتی از این جانور آغاز شده و مسئولان دولتی تلاش کردند تا نزاد ببرها را از خطر انقراض نجات دهند .  این قوانین از سال 2010 به صورت کاملا جدی پیگیری شده و همین موضوع سبب افزایش دوباره جمعیت این ببرها شد . در حال حاضر با توجه به آمارهای فوق ، هندوستان به تنهائی پذیرای سه چهارم از جمعیت ببرهای دنیا است که بر اساس آخرین آمار  تعداد کل ببرهای جهان رقمی برابر با 3 هزار و 200 قلاده عنوان شده است .

محدود شدن قلمرو زیستگاه ببرها در سراسر دنیا سبب منازعه این گربه سانان با کشاورزان و دامدارانی شده است که در مناطق مجاور زیستگاه های این جانوران زندگی و فعالیت می کنند . از سوی دیگر تجارت غیر قانونی پوست و سایر اعضای بدن این حیوان از دیگر موارد تهدید آمیز جمعیت اندک این گربه سان در سراسر دنیا است . مهمترین موضوع در این مبحث ، استفاده از برخی اندام های داخلی و استخوان های این حیوان در طب سنتی چین است که بر اساس اعتقادات سنتی مردم این کشور ، دارای خواص معجزه آمیزی است .

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا