بزرگ ترین انفجار کهکشانی پس از بیگ بنگ

ستاره شناسان به تازگی تصویر ترکیبی خیره کننده ای از یکی از بزرگ ترین انفجار های فضا تهیه کرده اند. منبع انرژی این انفجار به واسطه یکی از بزرگ ترین سیاه چاله های فضایی شناخته شده تامین شده است.

این انفجار در واقع فوران یک هسته کهکشانی فعال بوده است که در طول 100 میلیون سال پیش آغاز به کار کرده است. همچنین سوخت این انفجار نیز توسط سیاه چاله غول پیکری تامین شده است که بزرگی آن 10 میلیارد برابر خورشید است.

بنا بر گزارش های به دست آمده، این انفجار در خوشه کهکشانی MS 0735.6 7421 اتفاق افتاده است. لازم به ذکر است که خود خوشه کهکشانی یاد شده نیز 2.6 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. این انفجار در واقع فوران یک هسته کهکشانی فعال بوده است که در طول 100 میلیون سال پیش آغاز به کار کرده است. همچنین سوخت این انفجار نیز توسط سیاه چاله غول پیکری تامین شده است که بزرگی آن 10 میلیارد برابر خورشید است.

ستاره شناسان به تازگی تخمین زده اند که انرژی مصرف شده در این انفجار 600 میلیون برابر بیش تر از جرم خورشید بوده است. انرژی منتشر شده از این انفجار برابر با انفجار صدها میلیون اشعه گاما (یکی از مخرب ترین نیرو های جهان هستی) تخمین زده شده است. کل انرژی تولید شده توسط هسته های کهکشانی فعال تا کنون به میزان 1055 ژول بر آورد شده است. ستاره شناسان این انفجار را بعد از (Big Bang) بزرگ ترین انفجار اتفاق افتاده در جهان هستی می دانند.

شایان ذکر است که این هسته کهکشانی فعال در سال 2005 کشف و شناخته شده است؛ اما این تصاویر ترکیبی جدید که ترکیبی از اشعه ایکس، امواج رادیویی و تصاویر نور مرئی تهیه شده است، نمایش بی سابقه ای از این پدیده است.

با نگاه به این تصاویر می توان دریافت که حباب های صورتی نشان دهنده حفره وسیعی است که عظمت آن 600 هزار سال نوری است. در مقام مقایسه، ابعاد کهکشان راه شیری تنها 100 هزار سال نوری است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا