ابداع روش مدرن خواندن ذهن

تحلیلگران اطلاعاتی نظامی زمانی زیادی را صرف بررسی دقیق تصاویر بی شماری از منابع مختلف از قبیل هواپیماها بدون سرنشین و سیستم های نظارتی کرده اند. با این حال برنامه خودکار ساخته شده توسط آنتونی ریس، عصب شناس شناختی، می تواند روند انجام این فرایند را بسیار سریع تر کند.

سرباز با هر بار نگاه کردن به چیزی که از نظر او "مرتبط" تلقی می شد، الگوهای امواج مغزی مجزایی را تولید می کرد.

این دکتر که در زمینه های نظامی مشغول به فعالیت است، در حال آزمایش برنامه جدیدی برای تفسیر امواج مغزی است. به بیان ساده تر این دستگاه می تواند ذهن انسان را بخواند. او در طول آزمایش اخیر خود نوار های مغزی متصل به کامپیوتر موجود در آزمایشگاه را به مغز سربازی متصل کرد و از او درخواست کرد که به یک سری از تصاویر که بر روی نمایشگری در هر ثانیه چشمک می زدند نگاه کند.

در انتهای این آزمایش اطلاعات به دست آمده از رایانه متصل به مغز این سرباز نشان داد که او به تصاویر دسته خاصی متمرکز می شود. لازم به ذکر است که این برنامه با در نظر گرفتن توجهات امواج مغزی شخص این کار را انجام داده است. این سرباز با هر بار نگاه کردن به چیزی که از نظر او "مرتبط" تلقی می شد، الگوهای امواج مغزی مجزایی را تولید می کرد.

در این زمان، تحلیل گر این آزمایش با استفاده از این سیستم می توانند تصاویر بزرگ که به بخش های کوچک تری تقسیم می شوند (به این موارد چیپ گفته می شود) را مشاهده کرده و به این ترتیب به سرعت آیتم های مورد علاقه این سرباز را بیابد. ریس در این باره بیان کرد: «هر زمان که سرباز یا تحلیل گر چیزی را مهم تشخیص دهد باعث ایجاد این پاسخ شناختی می شود. تنها چیپ هایی که شامل ویژگی هایی بودند که از نظر سرباز در آن زمان مهم بود این پاسخ ها از طرف ذهن ایجاد می شد.»

هم اکنون دانشمندان به دنبال ارتقا این سیستم و اضافه کردن ویژگی های جدیدی نظیر کنترل چشم به آن هستند. در حقیقت، او هم زمان با انجام این آزمایش با بررسی سرباز در هنگام انجام بازی های کامپیوتری ساده بر روی رایانه ای مجزا، این قابلیت را نیز مورد بررسی قرار داده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا