ابداع روش جدید آزمایش کامل خون و ژنتیک جنین

پژوهشگران دانشگاه پلیموث Plymouth University موفق به ابداع روش جدیدی از آزمایش خون در جنین انسان شده اند که فاقد عوارض جانبی بوده و علاوه بر دقت بالا ، خطر بسیار کمی دارد . در این روش می توان گروه خون ، جنسیت و شرایط ژنتیکی جنین را پیش از اولد مورد بررسی قرار داد .

این آزمایش را می توان برای  مادران در معرض خطر بیماری های ژنتیکی مغلوب وابسته به ایکس X-linked genetic recessive diseases از جمله هموفیلی ، دیستروفی عضلانی دوشن Duchenne muscular dystrophy و مادران دارای ریسک بالای ابتلا به همولیتیک haemolytic در نوزادنشان استفاده کرد .

در همین زمینه پرفسور نیل اونت Neil Avent سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " اگرچه روش های تشخیص گروه خون و جنسیت نوزاد طی دهه گذشته رایج شده است اما در این روش جدید علاوه بر افزایش دقت ، روش بسیار دقیق و حساس ردیابی و کشف  دی ان ای نوزاد نیز وجود دارد . "

گفتنی است این آزمایش را می توان برای  مادران در معرض خطر بیماری های ژنتیکی مغلوب وابسته به ایکس X-linked genetic recessive diseases از جمله هموفیلی ، دیستروفی عضلانی دوشن Duchenne muscular dystrophy و مادران دارای ریسک بالای ابتلا به همولیتیک haemolytic در نوزادنشان استفاده کرد .

به گفته کارشناسان این روش جدید می تواند در مراحل اولیه حاملگی مورد استفاده قرار گرفته و به این ترتیب  از مراجعه بی مورد مادران به پزشک در طول دوران بارداری ممانعت به عمل می آید .

لازم به توضیح است که با کمک این روش جدید می توان بسیاری از بیماری ها و شرایط مادر و جنین را تحت کنترل قرار داده و بررسی کرد که اگر چه بسیاری از این آزمایش ها پیش از این امکان پذیر بوده و انجام می شد ، ولی با کمک این روش  می توان به نتیجه ای بسیار دقیق تر و با هزینه ای بسیار کمتر دست پیدا کرد .

نیل اونت در ادامه توضیحات خود اعلام کرد : " اکنون زمان آن رسیده که به طور رسمی با روش های نمونه برداری  amniocentesis و آزمایش پرزهای جفتی که هر دو بسیار خطرناک بوده و عوارض نامطلوبی دارند ، خدا حافظی کنیم . "

گفتنی است در روش amniocentesis از یک سوزن برای نمونه برداری استفاده میشد که دارای عوارضی نامطلوب بوده و در برخی موارد نادر نیز منجر به سقط جنین می شد در حالی که با استفاده از این روش جدید می توان بدون هیچ گونه خطری نسبت به شناسائی نارسائی ها و مشکلات احتمالی جنین و مادر اقدام کرده و با اخذ روش های درمانی مقتضی و مناسب از بروز گروه عمده ای از نارسائی ها و عوارض در جنین و مادر پیشگیری به عمل آورد .

در خاتمه دکتر رز ولچ Ross Welch پزشک متخصص و پزوهشگر بخش بیماری های جنین در بیمارستان پلیموث اعلام کرد : " انجام این آزمایش ، یک روش پیشنهاد شده اختیاری است و به افراد این امکان را می دهد تا از آن چه قرار است در مورد جنین و مادر اتفاق بیفتد ، آگاه شوند . " شرح کامل این پزوهش در آخرین شماره مجله علمی Clinical Chemistry منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .