نگرش کشور به ایجاد اشتغال نیازمند بازنگری جدی است

 معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایجاد فضای رقابت در عرصه نوآوری و فناوری با تکیه بر توانمندی بالای نیروی انسانی تحصیل کرده، می تواند زمینه ساز اشتغال، ارزش آفرینی و توسعه کشور شود که تحقق این امر نیازمند فرهنگ سازی، اصلاح نگرش های پیشین و بازنگری نسبت به نیروی انسانی است.

 دکتر سورنا ستاری در نخستین همایش و نمایشگاه فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، سرمایه انسانی متخصص، توانمند و جوان را ارزنده ترین دارایی کشور و رکن اساسی اقتصاد دانش بنیان دانست.
وی افزود: تلاش می کنیم این باور را که ارزشمندترین سرمایه کشور نیروی انسانی است، ترویج دهیم چراکه با تکیه بر این سرمایه عظیم می توانیم به اقتدار و توانمندی دست یابیم.
ستاری، با اشاره به قرار داشتن توانمندی نیروی انسانی کشور در صف پنج کشور اول دنیا گفت: ایران در تربیت دانش آموختگان رشته های فنی و مهندسی، جزو توانمندترین کشورهای دنیا است و تقریبا معادل کشور آمریکا، فارغ التحصیل رشته های مهندسی دارد.
وی بیان کرد: توجه به این امر نشان دهنده برخورداری ایران از سرمایه با ارزشی است که می تواند در دست یابی به قله موفقیت جهانی به کشور یاری دهد.
ستاری با اشاره به ضرورت زمینه سازی برای ماندگاری سرمایه انسانی در کشور و جلوگیری از مهاجرت آنان گفت: عدم توانمندی در ماندگاری نیروی انسانی و مهاجرت آنان، ضعفی است که به بی توجهی به این سرمایه ارزشمند برمی گردد؛ حضور بخش عمده استعدادهای جوان در آمریکا، نشان می دهد که این کشور از چنین ظرفیت ارزنده ای بهره مند نبوده و نظام آموزشی آن، قادر به تربیت چنین ظرفیت عظیمی از نیروی انسانی جوان، مستعد و متخصص نبوده و نیست.

** ضرورت تفکیک حمایت از پژوهش های تجاری و مرز دانش
ستاری با تاکید بر توجه به پژوهش های تجاری و پژوهش های مرز دانش بر اساس دو رویکرد جداگانه گفت: افراد معدودی هستند که می توانند در هر دوی این حوزه ها فعالیت کنند، بنابراین برای نتیجه بخش بودن پژوهش ها ضروری است که محیط فعالیت و شکل حمایت از این دو حوزه را تفکیک کنیم.
وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از شکل گیری و رشد شرکت های دانش بنیان در دل دانشگاه ها صورت می گیرد، بر نقش سانده دانشگاه ها در رشد و تبلور اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و افزود: نطفه های شرکت های دانش بنیان بزرگ در دل دانشگاه ها شکل می گیرند و بر همین اساس، دانشگاه ها باید در درآمد این شرکت ها سهیم باشند و با اخذ قراردادهای ارتباط با صنعت و فروش فناوری، وابستگی خود به دولت را کاهش دهند. 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: آینده نه تنها برای کشور ما بلکه همه کشورهای خواهان برتری و اقتدار در فناوری های راهبردی همچون زیست فناوری، سول های بنیادی و علوم شناختی و دیگر حوزه های فناوری های راهبردی است، بنابراین ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی و فناوری، با حمایت از پژوهش های مرز دانش، توسعه و پیشرفت این حوزه ها را دنبال می کنند. 

** حمایت از سرآمدان علمی کشور در فضایی دوجانبه، رقابتی و پژوهش محور
ستاری، توجه و حمایت از سرآمدان و افراد برجسته علمی و پژوهشی را یکی از الزامات کمتر مورد توجه قرارگرفته در کشور دانست و افزود: شناسایی و حمایت از اساتید و پژوهشگران سرآمد و افراد شاخص علمی در قالب برنامه حمایت از اساتید سرآمد آغازشده است و این برنامه در قالب یک فعالیت مشخص، دوجانبه و فرآیند عملیاتی صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: در این برنامه که در یک محیط رقابتی و با تعریف یک پروژه مشخص و بر اساس مسوولیت های دوجانبه انجام می شود، عملکرد اساتید مورد حمایت به طور مستمر بررسی خواهد شد و بر اساس این ارزیابی، افراد برجسته و با ارایه عملکرد مطلوب حمایت خواهند شد.

** ضرورت حضور نگرش جدید در اشتغال و بهره مندی از نیروی انسانی 
نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که مبتنی بر نوآوری و خلاقیت جوانان است و رقابت، از پایه های اساسی این اقتصاد است، گفت: توجه به نیروی انسانی و ایجاد فضای رقابت در عرصه نوآوری و فناوری با تکیه و توجه به توانمندی بالای نیروی انسانی تحصیل کرده کشور، می تواند زمینه ساز اشتغال، ارزش آفرینی و توسعه کشور شود.
ستاری با اشاره به اینکه در اشتغال، بازنگری ظرفیت های مغفول همچون نیروی انسانی نیازمند فرهنگ سازی و ترویج نگرش و رویکرد جدید است، اظهارکرد: در این نگرش جدید، کارخانه سازی، استخدام دولتی راهکار ایجاد اشتغال نیست و وقتی جوانان توانمندی داریم که می توانند در عرصه های نو، به ظهور خلاقیت و نوآوری بپردازند، باید با دیدگاه ها تازه به ایجاد اشتغال آنان بنگریم.
وی افزود: شکل و شیوه ایجاد اشتغال در دنیا تغییر یافته و باید در دانش، نوآوری و فناوری های نوین به دنبال ایجاد اشتغال باشیم چراکه امروزه با رویکردهای پیشین و بدون توجه به علوم و فناوری های نوین، نمی توانیم در ماندگاری و ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان موفق شویم.
ستاری، فرهنگ سازی برای ایجاد فضا و شکل دادن زیست بوم کارآفرینی را لازمه تبلور توانمندی نیروی انسانی کشور دانست و گفت: در فرهنگ اقتصاد نفتی به جوانان القا کردیم که به جای کارآفرینی و توجه به نوآوری، به اشتغال دولتی ترغیب و تشویق شوند، در حالی که در اقتصاد دانش بنیان این فضا به نفع ایجاد فضا و شکل گیری زیست بوم کارآفرینی برای ماندگاری و بروز نوآوری ایجاد می شود.
وی افزود: ما همواره نگران بوده ایم که با این حجم عظیم چگونه اشتغال ایجاد کنیم و به واسطه همین دیدگاه نادرست، به جوانان به دید تهدید نگاه می کردیم، در حالی که اگر زیست بوم مناسب برای آنان فراهم شود، جوانان کشور می توانند کارآفرینی و تولید ارزش افزوده داشته باشند.
ستاری همچنین با اشاره به آمادگی کامل معاونت علمی و فناوری به حمایت از فناوری های راهبردی، ابراز امیدواری کرد که سهم شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در سال آینده افزایش یابد.

** رونمایی از یک محصول دانش بنیان بومی در حوزه پزشکی
در ادامه این همایش با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران، دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلب رونمایی شد. 
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،دستگاه تصویربرداری پزشکی هسته ای از قلب برای تشخیص گرفتگی عروق قلبی، ارزیابی پارامترهای عملکردی قلب به طور کمی، تصویربرداری پرفیوژن از عضله میوکارد قلب و بررسی VIABILITY عضله قلبی طراحی شده و با حمایت های معاونت علمی به مرحله تولید و عرضه رسیده است تا بیمارستان ها و مراکز درمانی بتوانند با هزینه کمتری این دستگاه را خریداری کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا