بهره مندی ازفناوری پلاسما با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران

به گزارش ایرنا ازمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، رییس مرکزتحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد اسلامی که به تازگی کرسی پژوهشی فناوری پلاسما را از صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی دریافت کرده است، برنامه پنج ساله خود با استفاده از این کرسی پژوهشی را تشریح کرد.

دکتر' محمود قرآن نویس' در این خصوص افزود: همانطور که کشورهای پیشرفته، از فناوری پلاسما در پزشکی و صنایع مختلف استفاده می کنند، امیدوارم با استفاده از کرسی پژوهشی که صندوق حمایت از پژوهشگران اعطا کرده است، بتوانیم این فناوری را در کشورمان نیز به کار گیریم.

وی بیان کرد:درنظردارم با استفاده از این فناوری با همکاری بیمارستان شریعتی تهران، آزمایشات مربوط به استفاده از این فناوری در درمان برخی بیماری ها مانند زخم دیابت، زخم بستر و مشکلات مربوط به انعقاد خون، را انجام دهم.

وی با اشاره به کاربرد فناوری پلاسما در رفع آلودگی از مواد غذایی، میوه و سبزیجات بیان کرد: در این مدت پنج ساله استفاده از این فناوری برای استرلیزه کردن مواد غذایی، میوه و سبزیجات که با روش های معمولی، قابل اجرا نیست، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قرآن نویس، به کاربرد این فناوری در بازیافت کامل پسماندها اشاره و اظهارکرد: با استفاده از فناوری پلاسما، می توان پسماندها را بطور کامل بازیافت کرد و حتی آلودگی خاکستر آنها را از بین برد و به محصولی پاک از هرگونه آلودگی تبدیل کرد.

این متخصص فیزیک پلاسما و گداخت هسته ای، ادامه داد: رفع آلودگی هوا و آب، رشد نانو در محیط پلاسما، ساختن سلولهای خورشیدی برای تولید انرژی، گداخت هسته ای و ده ها فعالیت دیگر که در ارتقای کیفیت زندگی جامعه ما نقش دارد، کاربرد تکنولوژی پلاسما را تشکیل می دهد که امیدوارم با پشتیبانی مالی صندوق حمایت از پژوهشگران، بتوانم به این فعالیت ها بپردازم.

وی گفت: استفاده ابزاری از امکانات کشورهای دیگر تا اعزام دانشجویان مقطع دکترای رشته هایی همچون فیزیک تئوری، فیزیک جامد، لیزر، پلاسما و گداخت هسته ای به خارج از کشور برای گذراندن دوره های آموزشی مربوط به تکنولوژی پلاسما، از جمله اقداماتی است که برای انتقال تکنولوژی پلاسما و بکارگیری آن در ایران لازم است.

قرآن نویس در پایان، اعطای کرسی پژوهشی و پشتیبانی مالی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، از فعالیت های علمی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: ارزش نهادن به علم و پژوهش در کشور، انگیزه محققان و دانشگاهیان را افزایش می دهد و باعث دلگرمی هرچه بیشتر آنان می شود.

براساس این گزارش، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، با اعطای کرسی پژوهشی به استادان بنام و دانشمندان ایرانی در داخل و خارج از کشور و یا گروه هایی از محققان که به لحاظ علمی شناخته شده و نگاه راهبردی به تحقیقات خود داشته باشند، آنان را به مدت پنج سال که قابل تمدید تا ده سال است، مورد پشتیبانی مالی قرار می دهد.

تاکنون از سوی این صندوق، 23 کرسی پژوهشی در زمینه موضوعات مختلف علمی به تیم های تحقیقاتی و یا دانشمندان ایرانی داخل وخارج از کشور اعطا شده است.