استفاده از RNA برای مداوای سرطان

سینا پرس : جامعه علمی و پزشکی دنیا از توانایی های دی ان ای (DNA) و پیشرفت های آن در مراقبت های پزشکی به خوبی آگاه است . محققان در حال حاضر معتقدند آر ان ای (RNA) که آن را خواهر دی ان ای می نامند ، می تواند در درمان های خاص در برابر سرطان ها و یا دیگر بیماری های سخت عاملی کمک کننده باشد .

دانشمندان در یک آزمایشگاه تحقیقاتی در شهر توبینگن آلمان ، بر روی آر ان ای ، مولکول گریزان کار کردند . در واقع آر ان ای نوعی پیام رسان بوده که قادر است به بدن برای درمان بیماری هایش کمک کند .

ماریولا فوتین ملژک (Mariola Fotin-Mleczek) زیست شناس و پژوهشگر شرکت داروهای بیولوژیکی CureVac GmbH در رابطه با ظرفیت کمک رسانی این مولکول در درمان بدن توضیح می دهد : آر ان ای پیام رسان ، مولکول جذابی است . می توان گفت که این مولکول به طور طبیعی و به عنوان عاملی برای درمان طراحی شده است . در واقع این مولکول برای سلول های بدن نوعی طرح ساختاری به وجود می آورد تا بر پایه آن سلول های بدن بتوانند هر نوع پروتئینی را تولید کنند .

لازم به ذکر است که این پروتئین ها منشاء انسانی ندارند . آنها می توانند از عوامل بیماری زا ، باکتری ها یا ویروس ها به وجود آیند . به این معنا که آر ان ای پیام رسان ، می تواند به عنوان یک عامل درمانی مورد استفاده قرار گیرد . در این زمان سیستم ایمنی بدن به سطحی از آگاهی رسیده که بتواند این پروتئین نشات گرفته از یک ویروس یا یک باکتری بیگانه را تشخیص دهد بنابراین نسبت به آن واکنش نشان می دهد .

او در ادامه می افزاید : ما  آر ان ای را به روش شیمیایی تغییر نمی دهیم . ما از طبیعت آموخته ایم که تنها به عناصر طبیعی توجه کنیم ، در نتیجه می توانیم برای بهبود بخشیدن به ویژگی های این مولکول ، به آر ان ای وارد شویم .

بر اساس اعتقاد محققان، بیومولکلول ها توانایی و پتانسیل زیادی دارند . از آن ا می توان برای توسعه ایمونوتراپی ها (immunotherapies) یا ایمن درمانی استفاده کرد . در واقع ایمونوتراپی ، معالجه یا جلوگیری از بیماری به وسیله پادتن است . استفاده از این بیومولکلول در برابر سرطان یا پیشگیری های دارویی و واکسن های پایدار علیه بیماری های عفونی ، گامی جدید در درمان این گونه بیماری ها خواهد بود .

فلوریان فون دی مولبا (Florian von der Mülbe)، از بیوشیمیست های این تیم تحقیقاتی می گوید : مزیت اصلی تولید آر ان ای (RNA) وجود نوعی پلت فرم است. ما همیشه می توانیم به طور مستقل با روش های تولید مشابه از مولکول های مورد هدفمان استفاده کنیم . برای تولید واکسن علیه سرطان و یا واکسن های پیشگیری ، فرایند تولید مشابه مورد استفاده قرار می گیرد . تنها چیزی که ما تغییر خواهیم داد اطلاعاتی بوده که برای این روند تولید لازم است .

گفتنی است در سال 2014 این پژوهش اولین جایزه انگیزه نوآوری اتحادیه اروپا (EU Innovation Inducement Prize contest ) را از آن خود کرده است . هدف این رقابت ترغیب نوآوران اروپایی برای یافتن راه حل هایی برای مسائل و مشکلات خاص ، عنوان شده است .

دانشمندان در حال حاضر در حال کار بر روی پتانسیل این پلت فرم برای درمان جدید بیماری هایی همانند سرطان پروستات هستند و این فعالیت ها می تواند برای پیشرفت زمینه درمان بیماری ها امیدوار کننده باشد .

اینگمار هوآر (Ingmar Hoerr) مدیر شرکت داروهای بیولوژیکی CureVac GmbH  در این مورد می گوید : تحقیقات ما نقطه آغاز این پروژه تحقیقاتی را فراهم کرده است و از این به بعد ما می توانیم در حوزه های بسیار متفاوتی کار کنیم . ما می توانیم موارد  مختلف بسیار زیادی را کشف کرده  و در جهات و مسیرهای متفاوت حرکت کنیم . در حال حاضر پرسشی مطرح می شود که چگونه ما می توانیم این محصولات را به فرآورده های مفیدی برای جامعه تبدیل ساخته  و چه زمانی قادر خواهیم بود تا داروها را وارد بازار کنیم ؟

او در ادامه اعلام کرد که ما در حال انجام آزمایش های بالینی بر روی بیماران مبتلا به سرطان پروستات هستیم . این اولین گام گرفتن مجوز برای ورود این دارو به بازار خواهد بود که به نظر امیدوار کننده می رسد . در صورتی که نتایج این مطالعات و پژوهش ها با آزمایش های نهایی به قطعیت برسد ، به این معنا خواهد بود که ما به هدفمان که همانا وارد کردن اولین داروی مبتنی بر این فن آوری در بازار بوده ، نزدیک شده ایم .

قابل توجه است که روش درمانی ایمونوتراپی در برابر سرطان ریه و توسعه واکسن های پیشگیری از بیماری ها که نیازمند زنجیره سرد برای انتقال و ذخیره سازی واکسن ها نباشد ، به عنوان برنامه کاری آینده این پروژه ، طرح ریزی شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا