ساخت میکرو لنز با الهام از چشم حشرات

یکی از قابلیت های علم این است که می تواند با اشیا کوچک چیزهای بزرگی خلق کند. در همین راستا تیمی تحقیقاتی از دانشگاه ویسکنسین – مدیسون موفق به ساخت میکرو لنزی شده است که زاویه دید آن 170 درجه است. البته در راه ساخت این عدسی ویژه، طبیعت بار دیگر الهام بخش دانشمندان بوده است و این لنز با الگو برداری از چشم چند وجهی حشرات ساخته شده است.

گفته می شود که می توان از این لنز ها در ساخت دوربین های امنیتی و ابزار وسایل جراحی برای دید بهتر استفاده کرد

شایان ذکر است که اندازه این عدسی تنها در حد یک سر سوزن بوده و از نظر ساختاری نیز باید گفت که این لنز از نوع انعطاف پذیر است. عدسی هایی که تا کنون ساخته شده اند همگی نور را منکسر می کنند اما این میکرو لنز با کمک ساختار ویژه خود موجب می شود تا نور به لایه های مختلفی شکسته شده و هر یک از این لایه ها به صورت متمرکز در بیایند.

این فرایند در حین عبور نور از عدسی موجب تغییر مسیر آن می شود. هر کدام از این ساختار های انعطاف پذیر مانند یک ساختار دقیق هدف گیری شده و متمرکز به نظر می رسند زیرا این عدسی از لایه های تیره و روشن ساخته شده است. فاصله بین این دوایر متحد المرکز می تواند میزان دید لنز را مشخص کند. همچنین با استفاده از قابلیت انعطاف پذیری آنها می توان میدان دید را به راحتی تغییر داد.

بنا بر گفته محققین سخت ترین بخش ساخت این لنز، ایجاد مناطق تیره رنگ بود؛ زیرا تیم سازنده آن باید راهی پیدا می کرد تا مطمئن شود که این بخش ها هیچ نوری را منعکس نخواهند کرد. آنها برای حل مشکل مجبور بودند که از ابتدا فرایند لایه بندی جدیدی را آغاز کنند.

گفته می شود که می توان از این لنز ها در ساخت دوربین های امنیتی و ابزار وسایل جراحی برای دید بهتر استفاده کرد به این ترتیب این عدسی ها ممکن است فرایند این امور و هر کاری که برای آن ساخته می شوند را به کلی تغییر دهند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا