بالا بودن نشانه‌های اوتیسم در دانشمندان و ریاضیدانان

چرا هميشه ايده‌هاي بديع و بي‌نظير به ذهن دانشمندان و رياضيدانان مي‌رسد؟ پاسخي كه به تازگي براي اين پرسش يافته شده دانشمندان را در گروه افرادي قرار مي‌دهد كه نشانه‌هاي اختلال طيف درخودماندگي يا اوتيسم را از خود بروز مي‌دهند.

محققان در مطالعه‌اي جديد روي 500 هزار داوطلب براي يافتن نشانه‌هاي طيف اوتيسم آزمايش‌هايي انجام دادند و نتايج آزمايش‌ها را با مشاغل اين افراد مقايسه كردند و دريافتند افرادي كه نشانه‌هاي اوتيسم را در خود دارند، در مشاغلي علمي در زمينه علوم،‌مهندسي،‌فناوري و رياضيات (مشاغل STEM) مشغول به كارند.

وجود نشانه‌هاي اوتيسمي به معني ابتلا به اوتيسم نيست، در عوض ويژگي‌هايي از شخصيت و رفتار افراد را بيان مي‌كند كه در كل جمعيت افراد ديده مي‌شود و با آنچه در بيماري اصلي اوتيسم مشاهده مي‌شود در ارتباط است.

همه انسان‌ها نشانه‌هايي از اوتيسم را در خود دارند، مانند ناتواني در درك نقطه نظر فردي ديگر، دشواري در تغيير انعطاف‌پذيري توجه، و توجه بيش از اندازه به جزئيات كه تمامي اين نشانه‌ها را مي‌توان در گروه وسيعي از افراد مشاهده كرد.

محققان دانشگاه كمبريج براي محاسبه اين نشانه‌ها با استفاده از پرسشنامه‌اي ويژه به نام AQ شيوه‌اي ارائه داده‌اند كه در آن با استفاده از 50 پرسش مي‌توان نشانه‌هاي مختلف اين بيماري را رديابي كرد.

محققان دريافتند ميانگين امتياز AQ افرادي كه در مشاغل علمي يا STEM مشغول به كارند 21.9 است و در مقابل افرادي كه در مشاغلي متفاوت از اين شغل‌ها مشغولند امتياز 18.9 به دست آوردند. مطالعات پيشين دانشگاه كمبريج نيز نشان داده بود كه البرت اينشتين و آيزاك نيوتن هردو نشانه‌هاي اوتيسم را داشته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، نتايج اين تحقيق همچنين نشان مي‌دهند نشانه‌هاي اوتيسم در مردان بيشتر از زنان ديده مي‌شود. به گفته محققان نشانه‌هاي اوتيسم در افراد تحت تاثير عوامل ژنتيكي و ميزان تستسترون والدين قرار دارد.