رهاسازی مواد شیمیایی حاصل از شست و شوی تاسیسات، موجب آلودگی آبهای زیرزمینی می شود

 حسین سالم باغی افزود: بنابراین ضروری است در ترکیبات این مواد شوینده تجدیدنظر شود و به جای آنها از مواد سازگار با طبیعت بهره گرفته شود.
وی با اشاره به برگزاری دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات 16 و 17 آبان ماه در هتل المپیک گفت: صنایع کشور به ویژه صنایع متوسط و کوچک به مقوله نگهداری و تعمیرات دستگاه ها، تجهیزات و ماشین آلات بی اعتنا هستند که این امر سبب کاهش عمر مفید این تجهیزات می شود.
باغی ادامه داد: همچنین به علت بی توجهی به بحث تعهدات اجتماعی از جمله توجه به جنبه های زیست محیطی با رهاسازی مواد دورریز از قبیل روغن، گازوئیل و انواع اسیدها در محیط، علاوه بر آلودگی های برجا مانده بر سطح زمین، سبب آلودگی های آب های زیرزمینی نیز می شوند.
وی افزود: انجمن نگهداری و تعمیرات ایران (نت) در راستای رسالت خود که همانا توجه به جنبه های مختلف نگهداری و تعمیرات است، امسال 'نت و محیط زیست' را به عنوان محور اصلی کنفرانس خود قرار داده تا صاحبان صنایع، متخصصان و کارشناسان این حوزه، بیش از پیش به جنبه های زیست محیطی نت توجه داشته باشند.
دبیر اجرایی دهمین کنفرانس نگهداری و تعمیرات گفت: امروزه در کشورهای پیشرفته نه تنها مواد و ضایعات صنایع در حوضچه های بتنی جمع آوری و سپس معدوم می شوند، بلکه ترکیبات مواد به کار گرفته شده توسط آنان نیز برای طبیعت مضر نیست.
وی افزود: این در حالی است که به جای بهره گیری از تجربه این کشورها ما هنوز با رهاسازی پسماند صنایع در طبیعت سبب تخریب محیط زیست می شویم و به جای بکارگیری مواد آلی که پایه طبیعی دارند، از مواد شیمیایی استفاده و روز به روز محیط زیست را بیشتر تخریب می کنیم. 
سالم باغی گفت: امروزه کشورهای توسعه یافته توانسته اند با توسعه صنعت 'نانو' از یک سو و از سوی دیگر شناسایی مواد آلی سازگار با طبیعت به جای استفاده از مواد شیمیایی، نه تنها عمر مفید دستگاه های خود را افزایش دهند، بلکه سلامت کارکنان خود را تضمین کنند و محیط زیستی سالم و عاری از آلودگی داشته باشند.
دبیر اجرایی دهمین کنفرانس نگهداری و تعمیرات ادامه داد: این مواد آلی که عمدتا برای رسوب زدایی در صنایع کاربرد دارند در 80 درصد صنایع قابل استفاده هستند.
وی گفت: ورود آلاینده های شیمیایی به طبیعت به ویژه سفره آب های زیرزمینی، نه تنها سبب سختی آب می شود که کاهش حجم آب سالم و افزایش غلظت آن را نیز به همراه دارد که پیامدهای این امر علاوه بر آسیب زدن به صنایع، مخاطرات فراوانی برای سلامت افراد دارد تا جایی که امروزه، تشخیص داده شده یکی از علل شیوع سرطان ها، افزایش آلایندگی های محیطی است.
سالم باغی از آلاینده های صوتی در کنار آلاینده های شیمیایی به عنوان عوامل خطرساز دیگری نام برد که نتیجه اعمال نشدن صحیح شیوه های نگهداری و تعمیرات است که از جمله آنها می توان به بی توجهی در زمینه نگهداری و تعمیرات ماشین آلات اشاره داشت. 
وی ادامه داد: نتیجه این امر تولید و گسترش ذرات معلق در فضا بر اثر فرسایش است که می توان با اعمال شیوه های صحیح نت از قبیل بازرسی های منظم و دوره ای از آن جلوگیری کرد.
به گفته دبیر اجرایی دهمین کنفرانس نگهداری و تعمیرات با توجه به سیاست های دولت یازدهم در برنامه ششم توسعه در حوزه توجه به مسایل زیست محیطی، این موضوع به عنوان محور کنفرانس امسال انجمن نگهداری و تعمیرات انتخاب شده است تا در آن آخرین دستاوردها در این حوزه به بحث و هم اندیشی گذاشته شود و در صورت نیاز در اختیار صاحب نظران این حوزه قرار گیرد. 
سالم باغی افزود: در دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات، علاوه بر دستاوردهای جدید مهندسی و مدیریتی نت، رشد، توسعه و اشاعه فرهنگ 'نت' ارایه خواهد شد.
به گزارش ایرنا از انجمن نگهداری و تعمیرات (نت)،دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات (نت) با رویکرد توجه ویژه به جنبه های زیست محیطی 'نت' 16 و 17 آبان ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا