ابراز نگرانی سازمان ملل در مورد اثرات ویرانگر طوفان چاپالا در یمن

به گزارش ایرنا، کلر نولیس سخنگوی سازمان هواشناسی جهانی وابسته به سازمان ملل روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: سرعت این گردبادها که در ابتدا به بیش از 140 کیلومتر در ساعت رسیده بود در ساعات میانی روز کاهش محسوسی پیدا کرده است.

منابع خبری روز گذشته نوشتند :یک مقام امنیتی در جزیره سقطری یمن روز دوشنبه گفت که توفان و گردباد موسوم به چاپالا باعث کشته شدن دستکم ۳ نفر و وارد آمدن خسارت به ده ها خانه در این مجمع الجزایر شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از شهر بندری عدن در جنوب یمن، باران سیل آسا به همراه توفان شدید منجر به بالا آمدن سطح آب دریا تا ۹ متر، تخریب اسکله و ورود آب به مناطق مسکونی سقطری شد که بر اثر آن ده ها منزل به صورت کلی و جزئی آسیب دید و حدود ۱۰۰ تن مصدوم شدند.
به گفته این مقام محلی، این آمار اولیه خسارت وارده در نتیجه توفان است و کمیته ای برای بررسی خسارت های جانی و مالی تشکیل شده است و نیروهای امدادی صدها خانواده ها را به ساختمان های دولتی و مدارس دور از مناطق ساحلی منتقل کردند.
بر اساس پیش بینی ها، این گردباد در ادامه مسیر خود وارد شهر بندری مکلا در سرزمین اصلی یمن خواهد شد.
سخنگوی سازمان هواشناسی جهانی افزود: نگرانی مهم این نهاد باران های سنگین احتمالی متعاقب این گردبادها است که می تواند ویرانی های سنگینی را در شهر های دو استان حضر الموت و شبوه ببار بیاورند.
به گفته این سخنگو بدنبال این گردبادها یمن ممکن است با موجی از بارندگی های سنگین که معادل 6 تا 10 سال بارندگی در این کشور است روبرو شود.
نولیس با ذکر این که یمن اساسا سرزمینی خشک و کم رطوبت است و از بنیانهای نیرومند کافی برای تحمل اثرات اینگونه بارندگی ها برخوردار نیست گفت: این بارندگی ها اثرات بسیار مخربی برشهرهای این دو استان و نواحی اطراف آن خواهد گذاشت.
سخنگوی این نهاد بین المللی درادامه با اشاره به رنج و مشقتی که ادامه درگیری های مسلحانه و حملات هوایی سعودی ها بر مردم این کشور تحمیل کرده است گفت که در شرایط کنونی هیچ گونه سرویس فعال هواشناسی و یا شبکه های رصد خانه ای در این کشور وجود ندارد و به همین دلیل پیش بینی این که گردبادها چه حجمی از باران های احتمالی را دراین کشور بدنبال خواهند داشت برای کارکنان این نهاد دشوارتر کرده است.
در همین حال ایرنا گزارش داد ، توفان استوایی «چاپالا» روز جمعه گذشته همزمان با نزدیک شدن به سواحل عمان و یمن در شبه جزیره عربی، در دریای عرب تشدید و به گردباد استوایی تبدیل شد.
گردباد استوایی، عمان و یمن را تهدید می کند
به گزارش منابع خبری، پیش بینی می شود برخورد این گردباد که اکنون در چند صد کیلومتری سواحل استان ظفار عمان است، به خشکی در شنبه شب، در مدت 2 روز بارش باران های استوایی به میزان 8 سال را به همراه داشته باشد.
به نوشته پایگاه خبری امارات 24، در عمان درباره بارش باران های سیل آسا به همراه رعد و برق، جاری شدن سیل ناگهانی و موج هایی به بلندی حدود 7 متر هشدار داده شده است.
سرعت باد در اطراف مرکز گردباد به 135 کیلومتر در ساعت و در مرکز آن به 850 کیلومتر درساعت می رسد.این گردباد پس از برخورد به سواحل عمان به سوی شمال غربی و خاک یمن تغییر مسیر خواهد داد. گردباد چاپالا بر اساس آخرین گزارش ها در فاصله 850 کیلومتری جزیره مصیره کشور عمان قرار دارد.
به گفته یک کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر در جنوب ایران، سرعت وزش تندباد روز جمعه در جزیره خارک به 126 کیلومتر در ساعت رسید و میزان بارش نیز در این جزیره 19.4 میلی متر گزارش شده است. بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل استان های شبوه و حضر الموت با وجود 27 هزار مهاجر و پناهنده و همچنین 100 هزار نفر آواره یمنی درمجموع یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارند .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا