استفاده از تصاویر ماهواره ای جهت مبارزه با بیماری های انگلی

سینا پرس : دانشمندان و پژوهشگران حوزه های مختلفی از علوم  در حال همکاری و تحقیق در پروژه ای هستند که بر اساس آن از طریق ماهواره می توان انگل های خطرناک و امکان شیوع آن ها را مورد مطالعه قرار داده و پیش بینی کرد . برخی از این انگل ها عبارتند از مالاریا ، کرم ها و هیداتیک ها .

سرپرستی این پژوهش بر عهده پرفسور آرچی کلمنتس Archie Clements از دانشگاه ملی استرالیا Australian National University قرار دارد . وی در مورد این موضوع می گوید : این تحقیقات می تواند  به کشورهای مختلف دنیا در راه مبارزه با شیوع برخی بیماری های انگلی کمک کرده و در پیشگیری از این بیماری ها مفید باشد .

برخی از عوامل موثر در انتقال این  بیماری ها نسبت  به محیط زیست خود بسیار حساس هستند ، به خصوص بیماری های انگلی . موضوع مهم در ارتباط با مواجهه با این عوامل بیماری زا این است که شما می توانید با سنجش از راه دور مکان های که در آن احتمال بروز و گسترش این بیماری ها وجود دارد را شناسائی کنید .

پرفسور آرچی کلمنتس در این رابطه اعتقاد دارد : این اطلاعات از ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند و  داشتن این اطلاعات می تواند به دولت ها و سازمان های مرتبط کمک کند تا منابع و بودجه خود را که دارای محدودیت است در اهداف صحیح و جاهائی که واقعا مورد نیاز است ، مصرف کنند .

گفتنی است بیماری های انگلی و آلودگی های ناشی از آن همه ساله گریبانگیر صدها میلیون نفر از مردم سراسر دنیا می شود که بسیاری از آن ها در کشورهای فقیر و توسعه نیافته زندگی می کنند .

در این روش پژوهشی جدید ، تیم محققان از اطلاعات ماهواره ای برای بررسی فاکتورهائی مانند درجه حرارت ، میزان بارندگی ، نوع پوشش گیاهی و نحوه استفاده از زمین بهره جسته و این اطلاعات را با اطلاعات بهداشت و سلامت  اخذ شده از سیستم جهانی (GIS) ترکیب کرده و بر اساس آن نتیجه گیری می کنند .

در این پژوهش از تخصص گروه های مختلفی از محققان از جمله حشره شناسان ، متخصصان بیماری های مسری ، کارشناسان نرم افزار ، متخصصین علوم اجتماعی و سیاستگزاران حوزه بهداشت استفاده شده است .

نتیجه این پژوهش ها در قالب یک نقشه کاربردی ارائه می شود که می تواند از سوی تمامی کشورها از جمله کشورهایی با ظرفیت ها و امکانات محدود برای مبارزه با بیماری های همه گیر مورد استفاده قرار گیرد . این کشورها می توانند با استفاده از اطلاعات فوق ، از امکانات محدود خود بیشترین بهره لازم را برده و از شیوع و گسترش بیماری های انگلی جلو گیری کنند .

گفتنی است این طرح به صورت آزمایشی در کشورهای بوتان و جزایر سلیمان مورد بهره برداری قرار گرفته و پژوهشگران در حال حاضر در پی اجرای آن در مقیاس وسیع تری هستند که اقداماتی جهت اجرای آن در کشورهای چین ، فیلیپین و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا انجام شده است .

پرفسور آرچی کلمنتس در این رابطه اعلام کرد : " با ادامه این پروژه در مرحله بعدی تحقیقات ، ما این فرصت را داریم که تاثیراتی مهم در دنیای واقعی ایجاد کرده و زندگی تعداد زیادی از انسان ها را نجات داده و حفظ کنیم . "

گفتنی است بر اساس اطلاعات منتشر شده ، قرار است جزئیات این پروژه تحقیقاتی در پایان این هفته در نشست علمی و کنفرانس انجمن پیشرفت علوم آمریکا American Association for the Advancement of Science که در شهر سن خوزه از ایالت کالیفرنیا برگزار خواهد شد ، ارائه شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا