سی دقیقه چرت موجب تقویت یادگیری و حافظه شیرخواره ها می شود

سیناپرس: شیرخواره ها زمان زیادی را در خواب به سر می برند. به طور متوسط، شیرخواره های بین 3 تا 11 ماه یک تا چهار بار در روز چرت می زنند که هر کدام از اینها بین 30 دقیقه تا 2 ساعت به درازا می انجامد. خواب شیرخواره ها نقش بسیار مهمی در رشد مغزی آنها دارد. پژوهشی جدید که در خصوص چرت نیم روزی آنها به انجام رسیده نیز نشان می دهد که این کار می تواند نقشی موثر در تثبیت مهارت هایی که به تازگی آموخته اند داشته باشد.

تاکنون پژوهش های متعددی در مورد تاثیر خواب در بازآرایی و تقویت حافظه و مهارت های ذهنی بزرگسالان به انجام رسیده است. با این حال، به خاطر پیچیدگی های موجود در کار با کودکان کم سن، تحقیقات چندانی در خصوص شیرخوارگان به انجام نرسیده است.

در این پژوهش جدید، محققان دانشگاه شفیلد انگلستان به بررسی تاثیر خواب بر تثبیت یادگیری مهارت هایی که به تازگی به شیرخواره ها آموزش داده شده پرداختند. در این مطالعه 216 شیرخواره 6 تا 12 ماهه شرکت داشتند.

بهترین زمان برای آموزش شیرخواره، قبل از چرت نیمروزی است.

در این مطالعه، پژوهشگران دو بار به سراغ کودک شیرخواره رفتند: یک بار پس از اینکه در طول روز به خواب رفته بود و یک بار هم چند دقیقه پیش از به خواب رفتن. در نخستین ملاقات، پژوهشگران یک کار ساده را به شیرخواره آموزش دادند. این کار ساده عبارت بود از قرار دارد نحوه درآوردن دستکش از سر یک عروسک دستی و بازی با آن.

در دومین ملاقات که بین 4 تا 24 ساعت بعد صورت گرفت، پژوهشگران به بررسی نحوه واکنش نوزاد به مشاهده همان عروسک دستی پرداختند. هدف مشاهده این مساله بود که آیا کودک می­تواند مهارتی که پیش از این آموخته را به یاد بیاورد یا خیر.

بررسی نتایج نهایی نشان داد که آن دسته از شیرخوارگانی که در فاصله 4 ساعت پس از آموزش، حداقل به مدت 30 ثانیه چرت زده بودند، بهتر از بقیه می توانستند مهارت آموخته شده را به یاد آورند. در مقابل، نوزدانی که پس از یادگیری چرت نزده بودند، قادر به یادآوری و انجام آن کار نبودند.

همچنین پس از گذشت 24 ساعت، باز هم آنهایی که چرت زده بودند بهتر می توانستند این تکلیف را به انجام برسانند. همچنین کودکانی که پس از یادگیری، چرتی کمتر از 30 دقیقه داشتند نیز قادر به یادآوری دقیق آموخته هایشان نبودند. این مساله نشان می دهد که حداقل چرت مورد نیاز برای تثبیت آموخته ها در شیرخواره ها 30 دقیقه است.

این یافته می تواند برای والدین هم جذاب باشد. با توجه به اینکه بیشترین یادگیری درست پیش از چرت و خواب شیرخواره است، پدر و مادرها می توانند از این زمان برای آموزش فرزندشان بیشترین بهره را بگیرند.

مشروح این پژوهش در ژورنال Proceeding of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا