کشف بیست و دو کشتی باستانی در دریای یونان

فعالیت های اکتشافی باستان شناسان در زیر آب منجر به کشف بیست و دو کشتی باستانی در منطقه ای به وسعت هفده مایل مربع در مجمع الجزایر فورنی  Fourni archipelago در کشور یونان شد . این منطقه توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته و از آن نقشه برداری شد . گفتنی است این منطقه دریائی از دیرباز یکی از پر تردد ترین گذرگاه های آبی محسوب شده و مسیر ارتباطی بین دریای اژه ، لوانت ، دریای سیاه و مصر به شمار می رفته است .

قدیمی ترین این کشتی ها به دوران آرکائیک ( برابر با سال های 700 تا 480 پیش از میلاد ) تعلق داشته و جدید ترین آن ها نیز از کشتی های قرن شانزدهم میلادی محسوب می شود . در این میان بیش از نیمی از کشتی های کشف شده در این عملیات کاووش و شناسائی ، متعلق به دوران روم متاخر ( برابر با فاصله زمانی مابین سال های 300 تا 600 میلادی ) هستند

در همین زمینه پیتر کمپل Peter Campbell از پژوهشگران دانشگاه ساوتهمپتون University of Southampton و موسسه تحقیقاتی RPM Nautical Foundation اعلام کرد : " ما واقعا شگفت زده شده ایم . تنها طی سیزده روز اکتشافات مهمی انجام شده و اطلاعات به دست آمده طی این مدت زمان کوتاه ، برابر با 12 درصد از کل اطلاعاتی است که تا کنون درباره کشتی های باستانی در حوزه کشور یونان مورد بررسی قرار گرفته و کشف شده بود .

به گفته کارشناسان ، قدیمی ترین این کشتی ها به دوران آرکائیک ( برابر با سال های 700 تا 480 پیش از میلاد ) تعلق داشته و جدید ترین آن ها نیز از کشتی های قرن شانزدهم میلادی محسوب می شود . در این میان بیش از نیمی از کشتی های کشف شده در این عملیات کاووش و شناسائی ، متعلق به دوران روم متاخر ( برابر با فاصله زمانی مابین سال های 300 تا 600 میلادی ) هستند .

گئورگ کوتسوفلاکیس George Koutsouflakis متخصص باستان شناسی زیر آب از کشور یونان درباره این یافته ها اعلام کرد : " موضوع قابل توجه و با اهمیت در این یافته ها ، فقط تعداد بسیار زیاد کشتی های کشف شده نیست بلکه تنوع محموله هائی که توسط این کشتی ها حمل می شده نیز بسیار زیاد بوده و برخی از آن ها برای نخستین بار مشاهده می شوند . "

بر اساس گزارش های منتشر شده در این زمینه ، محموله سه کشتی از مجموع کشتی های باستانی فوق الذکر ، سفالینه های باستانی دوران ارکائیک بود که در جزیره ساموس island of Samos ساخته شده اند . در یکی دیگر از این کشتی ها ، بطری های متعلق به قرن دوم میلادی کشف شده که ساخت آن توسط هنرمندان مناطق اطراف دریای سیاه انجام شده است .  از جمله موارد قابل توجه دیگر کشف شده در محموله این کشتی ها ، بطری هایی به شکل هویج است که ساخته دست هنرمندان منطقه باستانی سینوپ بوده که امروزه در کشور ترکیه قرار دارد .

در خاتمه لازم به توضیح است که کارشناسان پیش بینی می کنند با ادامه یافتن این مطالعات ، امکان شناسائی و کشف کشتی های باستانی بیشتری در مناطق مختلف دریائی این مجمع الجزایر وجود دارد . البته این دوره از مطالعات در فصل آینده کاووش ها انجام خواهد شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا