شناسائی گونه جدیدی از انسان نماها

در پی کشف بقایای فسیل انسان نماهای باستانی در کشور اسپانیا ، این بقایا استخوانی که در محوطه باستانی آبوکادور کان ماتا Abocador Can Mata در ایالت کاتالونیای این کشور به دست آمده بود ، توسط تیمی از پژوهشگران موسسه کاتالا دی پالئونتولوژیا میگوئل کروسافونت Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont مورد بررسی قرار گرفته و دانشمندان فوق دریافتند که این فسیل ها به گونه ای جدید از شاخه اجداد انسان تعلق دارد . این گونه جدید از سوی دیرینه شناسان با نام پلیوباتس کاتالونیا Pliobates cataloniae نامگذاری شد .

به گفته کارشناسان ، این گونه نخستین از انسان نماها یک انسان نمای ماده بوده و در حدود 11 میلیون و 600 هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کرده است . در حقیقت این موجودات پیش از انسان ریخت ها و یا حتی گونه های گیبون به عنوان جد مشترک انسان محسوب شده و شاخه ای انشعابی از درخت تکاملی انسان محسوب می شوند . این موجودات دارای مشابهت های زیادی با انسان نما ها هستند .

در همین رابطه دیوید . ام . آلبا David M. Alba از پژوهشگران موسسه تحقیقاتی فوق الذکر اعلام کرد : " منشا اصلی گیبون ها هنوز برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده و این موضوع بیشتر به دلیل عدم کشف فسیل ها و نبودن شواهد کافی در این زمینه است . تا کنون بیشتر دانشمندان اعتقاد داشتند که جد مشترک گیبون ها و انسان نماها باید دارای پیکری تنومند و بزرگ باشد زیرا تمامی فسیل هایی که بدون تردید می توان آن ها را انسان نما دانست ، دارای ابعادی بزرگ هستند . "