نقش آموزش در سلامتی موتورسیکلت سواران

صدمات ترافیكی و تصادفات نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شوند. رانندگان موتورسیكلت چیزی در حدود 14 درصد از كل مرگ و میرهای ترافیكی جهان را به خود اختصاص داده اند. یكی از عوامل اصلی كه سلامت موتورسواران را در حین رانندگی تهدید می كند عدم استفاده از تجهیزات ایمنی است. در همین راستا نیز پژوهشی با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر استفاده از تجهیزات ایمنی رانندگان موتورسیكلت انجام شد

آموزش برنامه رانندگی ایمن می تواند رفتار استفاده از تجهیزات ایمنی را در رانندگان موتورسیكلت بهبود بخشد.

این طرح پژوهش یك مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل كلیه رانندگان موتورسیكلت شهرستان بابل بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب شدند كه این تعداد به صورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند.

شركت كنندگان پرسش نامه رفتار رانندگی راكبین موتورسوار را تكمیل كردند. برنامه آموزش رانندگی ایمن به مدت هشت هفته، 16 جلسه و 32 ساعت به گروه آزمایش آموزش داده شد و به گروه كنترل آموزش داده نشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مكرر استفاده شد.

یافته ها و نتایج به دست آمده نشان داد بین نمرات استفاده از تجهیزات ایمنی رانندگان موتورسیكلت در پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش تفاوت وجود داشت كه در سطح معنی دار بود. این تفاوت در نمرات گروه كنترل مشاهده نشد. به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که آموزش برنامه رانندگی ایمن می تواند رفتار استفاده از تجهیزات ایمنی را در رانندگان موتورسیكلت بهبود بخشد. آموزش نقش مهمی در استفاده از تجهیزات ایمنی در بین موتورسواران دارد.

منبع: حسین زارع، رجبعلی محمدزاده ادملایی، احمد علیپور، مرتضی ترخان، 1394، بررسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر استفاده از تجهیزات ایمنی رانندگان موتورسیكلت. مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، سال سوم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا