مطالعه میتوکندری ژن مرغ ها

تیمی از پژوهشگران و دانشمندان بین المللی موفق به ثبت دقیق و مطالعه دو شاخه مختلف از نژاد مرغ سفید پلی موت راک   White Plymouth Rock chicken شده اند که  توالی  نژادی آن ها به خوبی حفظ شده است . در این مطالعات ، دانشمندان قادر به بررسی دوازده میتوکوندری از ژن های این گونه از مرغ ها شدند .

در یکی از نمونه های مطالعه شده ، دانشمندان دریافتند که یک میتوکوندوری دی ان ای موجود در مرغ ها از طریق پدر به نسل بعدی منتقل شده و  جهش ژنتیکی انجام شده مرتبط با این موضوع در هر دو گروه از نژادهای بررسی شده ، به میزان سی برابر بیشتر و سریعتر از آن چیزی بود که پیش از این تصور می شد .

دانشمندان در این پژوهش دریافتند  دو جهش ژنتکی در این مرغ ها طی 50 سال گذشته رخ داده است که بر اساس محاسبات انجام شده ، یا یک نرخ چهار درصد در هر میلیون سال، به جای یک درصد در میلیون سال رو به رو هستیم .

دانشمندان در این پژوهش دریافتند  دو جهش ژنتکی در این مرغ ها طی 50 سال گذشته رخ داده است که بر اساس محاسبات انجام شده ، یا یک نرخ چهار درصد در هر میلیون سال، به جای یک درصد در میلیون سال رو به رو هستیم .

در همین زمینه سیمون هو Simon Ho از پژوهشگران ارشد این پروژه ؛ اعلام کرد : " اگر ما از یک نرخ جهش ژنتیکی نادرست استفاده کنیم ، قطعا برآورد ما از زمان اهلی شدن مرغ ها اشتباه خواهد بود . "

گفتنی است تا کنون تصور می شد که مرغ برای نخستین بار توسط ساکنان جزایر اقیانوس آرام ، اهلی و به سایر مناطق دنیا معرفی شده است .

از سوی دیگر جرمی آوستین Jeremy Austin از پژوهشگران دانشگاه آدلاید  University of Adelaide  که در این مطالعات شرکت دارد اعلام کرد : " ممکن است ما قادر به بررسی و اعمال این بر آوردهای جدید بر اساس داده های به دست آمده بوده و موفق به کشف این موضوع شویم که آیا منشا مرغ و محل اولیه اهلی شدن آن ، جزایر جنوب شرقی آسیا است و این جانور به همراه انسان ها از این مناطق به جزایر اقیانوس ارام مهاجرت کرده یا نه ؟ بررسی دقیق این موضوع با استفاده از روش تعیین سن بر اساس روش رادیو کربن آثار باقی مانده انسان در این مناطق امکان پذیر است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا