دستاورد دانشمند ایرانی برای تشخیص آلودگی هوا با گوشی‌ هوشمند

حسگر پروفسور کوروش کلانترزاده و تیمش با تجزیه و تحلیل میزان مولکول‌های دی‌اکسید نیتروژن موجود بر روی این تکه می‌تواند غلظت گاز موجود در جو اطراف را تعیین کند.

با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت ، آلودگی هوا مبتنی بر دی‌اکسید نیتروژن باعث مرگ بیش از هفت میلیون نفر در سال می‌شود و کودکان و سالمندان به طور خاص در معرض این خطر هستند. با حسگر جدید بزودی می‌توان هشدارهای اولیه از سطوح دی‌اکسید نیتروژن خطرناک موجود در هوای اطراف را از طریق یک حسگر در گوشی‌های‌ هوشمند دریافت کرد.

دی‌سولفید قلع همچنین به عنوان رنگدانه‌ای در پوشش‌ها استفاده شده و بطور خاص دارای یک میل طبیعی برای مولکول دی‌اکسید نیتروژن است، بدین معنی که به آن‌ها چسبیده و سایر انواع مولکول‌های گاز را نادیده می‌گیرد که این امر سبب دقت بسیار بالای حسگر می‌شود.

کلانترزاده اظهار کرد: عدم دسترسی عمومی به ابزارهای نظارت موثر، یکی از موانع اصلی برای کاهش اثرات مضر این گاز است اما سیستم‌های سنجش فعلی یا خیلی گران‌قیمت بوده و یا به سختی قادر به تشخیص این گاز از گازهای دیگر هستند. روش ما نه تنها مقرون بصرفه‌تر از روش‌های دیگر است، بلکه بهتر از حسگر‌هایی که در حال حاضر برای شناسایی این گاز خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه RMIT در این پژوهش با آکادمی علوم چین همکاری می‌کند. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو نیز در حال توسعه یک حسگر فشرده هستند که قادر به تشخیص دی‌اکسید نیتروژن هستند که معمولا از سوزاندن سوخت‌های فسیلی منتشر می‌شود.