تشکیل ستاد توسعه فناوری نرم هویت‌ساز در دولت

 علی وطنی در اختتامیه سومین جشنواره منطقه‌ای رویش دماوند که با حضور نخبگانی از استان‌های گلستان، گیلان، سمنان، قزوین، مازندران در دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار شد، گفت: در حال حاضر ایران بزرگترین ذخایر هیدروکربنیک جهان را دارا است و کشوری که در اقتصاد کشور بر معادن زیرزمینی تکیه کند همیشه عقب مانده خواهد بود.

وی افزود: هر کشوری که به نیروی انسانی و مغزهای خود تکیه کند در آینده رشد خوبی داشته و موفق خواهد بود.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هر گونه اختراع باید با رعایت شرایط موجود و مسائل محیط زیستی باشد، تصریح کرد: امروز استان‌هایی همچون اصفهان به علت مسائل محیط زیستی و کمبود آب، تحمل اضافه شدن حتی یک کارخانه را ندارد و بحران آب یکی از چالش‌های ایران و جهان است.

وی ادامه داد: در چشم‌انداز 1404باید 50 درصد درآمد ناخالص کشور از محل تولیدات و محصولات دانش‌بنیان باشد و این رقم در 10 سال آینده باید به 600 میلیارد دلار برسد که رقم فعلی بسیار ناچیز است.

وطنی با انتقاد به واردات بی‌رویه و گسترده شدن بازار اجناس خارجی در کشور به ویژه در اماکن گردشگری و اماکن متبرکه و امامزادگان، اظهار کرد: چرا استان‌های دو طرف البرز در بازار مشهد و… سهمی ندارند در حالی‌که صنایع دستی و تولیدات چینی در آن بازارها به وفور دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته در سفر به روسیه شاهد عقد قرارداد 7 قلم داروی زیست فناوری از ایران به روسیه بودم، افزود: باید به جوانان اعتماد کنیم و به آنها فرصت دهیم چرا که نیروی انسانی ماهر سرمایه اصلی کشور هستند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری خطاب به نخبگان و فناوران گفت: پرچمی که در زمینه علم و فناوری به دست گرفته‌اید بر زمین نگذارید چرا که رمز موفقیت کشور عبور از چالش‌ها و تهدیدات در سایه اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه دولت منابع خوبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده است، افزود: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از افتخارات مجلس شورای اسلامی است و در دو سال اخیر هزار و 800 میلیارد تومان به صندوق نوآوری تزریق شد و در سال آینده هزار میلیارد تومان به این صندوق اضافه خواهد شد.

وطنی با اشاره به اینکه متاسفانه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران بسیار اندک و 50 شرکت است، گفت: انتظار داشتیم مازندران با داشتن 4 میلیون جمعیت حدود هزار شرکت دانش‌بنیان داشته باشد.

وی با اشاره به وجود 13 ستاد توسعه فناوری‌های راهبردی در کشور، ادامه داد: در فناوری نانو مقام هفتم جهان را دارا هستیم و در دنیا ایران در این فناوری به نوعی مرجع به حساب می‌آید.

این مسئول با توصیه نخبگان به صبوری در راه توسعه علم، گفت: بستر برای رشد تعالی نخبگان و فناوران در کشور مهیا است و انتظار دارم فناوران محصولاتی که در قالب مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ایجاد کرده‌اند تا پایان تجاری‌سازی پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها یکی از سرمایه‌های کشور است، ادامه داد: متاسفانه هنوز علوم انسانی وارد بازار فناوری نشده و در این راستا ستاد توسعه فناوری نرم هویت‌ساز در دولت شکل گرفته است.

وطنی به نخبگان توصیه کرد: از تجارب و دانش ارزشمند اساتید و از ظرفیت‌های قانونی حمایت از فناوران بهره ببرید و در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنید.

به گزارش ایسنا، وی یادآور شد: نخبگان و فناورانی که از صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی بهره گیرند تا 15 سال از پرداخت مالیات و حقوق گمرک معاف هستند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد مهاجرت معکوس از خارج به داخل کشور برای اشتغال باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا