مصرف زیاد گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد

طبق یافته پژوهشگران دانشگاه تگزاس، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که گوشت قرمز به شدت سرخ شده یا کباب شده، بخشی از رژیم غذایی آنها بود دو برابر کسانی است که گوشت قرمز کم سرخ شده یا کباب شده، مصرف می کنند.

پژوهشگران دانشگاه تگزاس با مطالعه بر روی ۱۷۰۰ نفر دریافتند که این خطر برای کسانی که گوشت قرمز کاملا سرخ شده مانند استیک و گوشت خوک نمک سود (بیکن) مصرف می کنند، بیشترین است.

اما براساس این مطالعه حتی گوشت مرغ و ماهی نیز وقتی سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طول قابل توجهی بالا می برد.

سه نوع عمده از مواد شیمیایی سرطان زا که به «HCA» ها معروف هستند خطر ابتلا به سرطان را به میزان بیش از ۲.۵ برابر افزایش دادند و به نظر می رسید که بعضی افراد از لحاظ ژنتیکی بیشتر در برابر این نوع رژیم آسیب پذیرند.

در این مطالعه که طی ۱۲ سال انجام شد، محققان DNA تمامی شرکت کنندگان را تحلیل کرده و متوجه شدند که داشتن ژن های خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را در برخی افراد که زیاد گوشت قرمز می خورند ۵ برابر می کند.

گوشتی که حسابی سرخ یا کباب شده باشد قبلا به سرطان لوزالمعده ارتباط داده شده بود. متخصصان سرطان می گویند که تحقیقات بیشتری برای اطمینان از ارتباط مصرف مرتب گوشت قرمز با سرطان مثانه لازم است و اینکه آیا نحوه پختن آن تاثیری دارد یا نه.

به گزارش مهر،متخصصان توصیه می کنند مردم مصرف گوشت قرمز را به ۵۰۰ گرم- وزن گوشت پخته شده- در هفته محدود کنند و به کلی از خوردن گوشت فرآوری شده پرهیز نمایند.