بحث سرقت علمی فراتر از وزارت علوم است

دکتر اسدالله نقدی در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر اینکه جزیره‌ای عمل کردن وزارت علوم مانع سرقت علمی نیست، اظهار کرد: وزارت علوم به صورت جسته و گریخته در بحث سرقت علمی وارد شده اما سیستم‌های نظارتی باید بیشتر در این زمینه وارد شوند چرا که سرقت و تقلب علمی جزئی از کل بزرگتر است.

وی تاکید کرد: چنانچه افراد بدانند عاقبت سرقت علمی محرومیت و منع از ادامه تحصیل و امتیازات علمی می‌شود هیچ گاه این کار را انجام نمی‌دهند.

دکتر نقدی تصریح کرد: افراد بر حسب شرایط اجتماعی به دنبال سهل الوصول‌ترین راه برای رسیدن به پول، مدرک، نمره و امتیازات بوده و بنا به گفتار معروف اجتماعی، تاریخی و ادبیاتی که نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود، افراد سعی دارند تا بدون هیچ رنجی به بهترین گنج برسند.

 

بعضی از اساتید هم دست به سرقت علمی می زنند

 

وی با بیان اینکه سرقت علمی تنها مختص دانشجویان نیست، اظهار کرد: بحث سرقت علمی جزئی از سرقت هایی است که در جامعه رخ داده و بعضی از اساتید نیز دست به این عمل می زنند.

 

سرقت علمی رکود شدید علمی را به همراه دارد

دکتر نقدی با تاکید بر اینکه سرقت علمی پیامد بسیار مخربی در جامعه داشته، اضافه کرد: با رایج شدن سرقت علمی، آن جامعه با رکود شدید علمی مواجه می شود و مالکیت معنوی از اعتبار ساقط خواهد شد چرا که با این کار مالکیت‌ها زیر پا گذاشته شده و پیامدهای منفی دیگری را به دنبال خواهد داشت.

وی از دیگر پیامدهای منفی سرقت علمی را از بین رفتن قبح و رایج شدن آن در جامعه دانست و گفت: با تکرار این کار، افراد سعی می‌کنند تا از یکدیگر پیشی و سبقت بگیرند که رفته رفته قبح این ناهنجاری‌ها به مرور زمان شکسته خواهد شد و افراد بیشتر دست به این کار خواهند زد.

مخرب‌ترین پیامد سرقت علمی همه گیر شدن آن است

دکتر نقدی مخرب‌ترین پیامد سرقت علمی را همه گیر شدن آن خواند و اظهار کرد: سرقت علمی، آفتی است که باعث می‌شود افراد دارای مدرک بی‌سواد در جامعه بیشتر شود که این نقطه مقابل چیزی است که در جامعه مدنظر است که چنانچه در سطح بین المللی هم تکرار شود اعتبار آن تضعیف و از بین می رود.

وی با تاکید بر اینکه سرقت علمی باید در آموزش‌های آموزش و پرورش دیده شود، گفت: نظارت های رسمی و اجتماعی بیشتری باید در نظر گرفته شود و جامعه این افراد را به عنوان ناهنجار بشناسد و با آنها به صورت جدی برخورد شود.

این استاد دانشگاه سرقت علمی را نوعی هنجارشکنی و تخلف دانست و افزود: بعضی افراد می خواهند بدون هیچ زحمتی در کوتاه ترین زمان و به شکل میان بر که از نظر قانونی و شرعی پذیرفته شده نیست، به چیزهایی از جمله پول، موقعیت علمی، مدرک و جایگاه اجتماعی که از سوی جامعه مطلوب بوده، دست یابند.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر نظارت‌ها ناکافی و ناکارآمد است، گفت: دانشگاه جزئی از جامعه و جامعه نیز جزئی از دانشگاه است بنابراین باید در پیدایش، گسترش و پیشگیری از سرقت علمی توجه بیشتری صورت گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا