استفاده از نانوذرات برای نوردرمانی تومور سرطان

به گزارش  ایسنا، نور از دیرباز برای درمان سرطان استفاده می‌شود اما نوردرمانی تنها زمانی مؤثر است که بتوان نور را به سلول سرطانی رساند بنابراین در نواحی زیرپوست امکان نوردهی وجود ندارد. اخیراً محققان دانشگاه واشنگتن موفق شدند با نوردهی، بخش‌های بسیار عمیق بدن را مورد درمان قرار دهند نواحی‌ که قبل از این امکان نوردرمانی آن‌ها وجود نداشته است. در این پژوهش محققان از رادیکال‌های آزاد حساس به نور استفاده کردند که با تحریک نور می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

ساموئل آچیلوف از محققان این پروژه می‌گوید: «نوردرمانی کارایی بالایی دارد و اثرات جانبی بسیار کمی ایجاد می‌کند. اما تومورهای عمیق را نمی‌توان با این روش درمان کرد. ما در این پروژه از مواد حساس به نور استفاده کردیم که در اثر تابش نور، رادیکال آزاد ایجاد می‌کنند. این رادیکال‌های سمی، سلول‌های سرطانی را نابود می‌کنند.»

منبع نور مورد استفاده در این پروژه، تابش سرنوکوف است. تابش سرنوکوف در دهه 1930 توسط پاول سرنوکوف کشف شد و سبب اعطای جایزه نوبل فیزیک به این دانشمند شد.

محققان این پروژه، در این روش از راهبرد تصویربرداری موسوم به FDG-PET نیز استفاده کردند. در این روش به بیمار مولکول‌های قند حاوی برچسب ‌رادیویی نظیر فلورو‌دوکسی‌گلوکز (FDG) داده می‌شود. مولکول‌های قند به سرعت جذب سلول‌های در حال رشد تومور می شوند. فلوئورهای موجود در قند به سلول‌های تومور چسبیده و آن‌ها را در تصویربرداری PET درخشان نشان می‌دهد.

محققان در این پروژه از نانوذرات دی‌اکسید‌ تیتانیوم نیز استفاده کردند. این نانوذرات در اثر تابش، رادیکال آزاد ایجاد می‌کنند بدون این که نیاز به اکسیژن باشد. پژوهشگران دارویی به نام تیتانوسین را نیز به سطح این نانوذرات متصل کردند. این دارو می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. برای افزایش اثربخشی اتصال نانوذرات به تومور، محققان سطح نانوذرات را با نوعی پروتئین پوشش دادند. این پروتئین‌ها که با قدرت به آهن متصل می‌شوند امکان اتصال نانوذره به تومور را افزایش می‌دهند.

نتایج این پژوهش در نشریه "Nature Nanotechnology" منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا