شناسایی گندم مقاوم به خشکی از بین صدگونه مختلف در کشور

به گزارش ایسنا، دکتر عزت‌الله فرشادفر، متخصص اصلاح نباتات و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، با اعلام این خبر افزود: با توجه به وضعیت کم آبی در کشور و لزوم فعالیتهای همه جانبه برای مقابله با این بحران، اجرای پروژه تحقیقاتی شناسایی مقاوم‌ترین گونه گندم به خشکی، ضروری بنظر می‌رسید.

وی با اشاره به تصویب این پروژه در کارگروه کشاورزی صندوق حمایت از پژوهشگران و موافقت صندوق با حمایت مالی از این پروژه، اظهار کرد: در نخستین قدم، یکصد گونه گندم از گندم‌های داخلی، از موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج که وابسته به سازمان تحقیقات کشاورزی است، دریافت کرده و برای انجام آزمایش روی آنها و مقایسه بین نتایج این آزمایش‌ها، گندم‌ها را به پنج گروه بیست تایی تقسیم کردیم.

فرشادفر افزود: بر روی این گندم‌ها، کار مزرعه‌ای و همچنین با استفاده از تکنیک‌های بیوتکنولوژی، کشت بافت و تحقیقات مولکولی، انجام شد و به صفات مربوط به مقاومت آنها به خشکی، جنبه‌های فیزیولوژی، زراعی و مرفولوژی گندم‌ها دست یافتیم.

وی ادامه داد: با انجام همان آزمایش‌ها ( راعی، کشت بافت و تحقیقات مولکولی) بر روی گندم‌هایی که در منطقه غرب و ایلام کشت می‌شوند و مقایسه نتایج آن، با گندم‌های مقاوم به خشکی که از میان صد گونه گندم اولیه انتخاب شد، یک نوع گندم که مقاوم‌ترین گندم به خشکی و کم آبی است، شناسایی شد.

این محقق و استاد دانشگاه، مدت اجرای این پروژه را سه سال عنوان کرد و گفت: با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، گندم مقاوم به خشکی و کم آبی شناسایی شد و هرچند که تعهد چاپ دو مقاله ISI داده شده بود، در پایان این پروژه، تعداد 9 مقاله ISI چاپ شد.

فرشادفر با بیان اینکه در کنار این نتایج، هفت دانشجوی کارشناسی ارشد و یک دانشجوی دکترا از طریق اجرای این پروژه فارغ التحصیل شدند، ابراز کرد: در واقع، اجرای این پروژه، هم نتایج تحقیقاتی، هم آموزشی و هم نتیجه خیرخواهانه و درجهت اهداف کلان کشور داشت.

وی درمورد چگونگی پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از این پروژه، گفت: با توجه به اینکه مراکز دانشگاهی بودجه کافی برای تمامی فعالیتهای پژوهشی ندارند، لذا حمایت مالی صندوق، کمک بزرگی برای انجام این تحقیق بود و خوشبختانه نتایج ارزشمندی را نیز دربر داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا