تبدیل انرژی خورشیدی به سوخت مایع

سینا پرس : در حال حاضر تعداد کمی از خودروها در جاده های ایالات متحده امریکا به طور غیر مستقیم از نور خورشید بهره می برند . ظاهرا برخی از اتومبیل های برقی این کشور از انرژی پنل های خورشیدی استفاده می کنند که در این تکنولوژی  سلول های سوختی تقویت کننده خودروهای هیبریدی و اتوبوس های هیدروژنی  در حال توسعه به سوخت قابل مصرف تبدیل شده اند .

سلول های فتوولتائیک (photovoltaic cells) که به عنوان  سلول خورشیدی نیز  شناخته می شوند، یک قطعه الکترونیکی در  حالت فیزکی جامد است که انرژی نور خورشید را به طور مستقیم توسط اثر فوتوولتاییک به الکتریسیته تبدیل می‌ کند. این سلول ها از ویفر سیلیکون ، ساخته شده اند که کاربردهای بسیاری در حوزه های مختلف صنعت دارند .

به تازگی محققان امریکایی دانشگاه هاروارد موفق به تولید  نوعی سوخت مایع شده اند  که می تواند جایگزین بنزین شود . در واقع این پژوهشگران سوخت مایع مذکور را از تبدیل انرژی خورشیدی به دست آورده اند . قابل توجه است که این سوخت همانند گاز بوده و برای محیط زیست و سلامت آن هیچ گونه ضرری ندارد .

در این فن آوری ، روند تبدیل انرژی خورشیدی به سوخت مایع  بر پایه فعالیت های  باکتری ها  انجام می شود .  پس از مرتب کردن برگ های مصنوعی ، شبیه به یک سلول فتوولتائیک یا همان سلول خورشیدی ،  نور خورشید جذب شده به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می شود که در واقع این موضوع محصول باکتری مهندسی شده آزمایشگاهی است . این باکتری هیدروژن را با دی اکسید کربن ترکیب می کند تا سوخت مایع مورد نظر که isopropanol نامیده شده ، ساخته شود .

لازم به ذکر است که این روش منحصر به فرد ، ترکیبی از قدرت یک کاتالیزور معدنی با یک سیستم بیولوژیکی به نمایش گذاشته می شود  . این مساله نمایانگر یکپارچه سازی طراحی و مهندسی انسانی با شگفتی های بیولوژیکی جهان طبیعی است .

دنیل ناکرا (Daniel Nocera) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با این تکنولوژی جدید این چنین  توضیح می دهد: "  ما تقریبا در یک درصدی میزان بهره وری تبدیل نور خورشید به این سوخت مایع ، isopropanol ، هستیم . قابل توجه است که 2.6 میلیارد سال از به وجود آمدن حیات می گذرد و  این  تیم پژوهشی ما پس از یک سال و نیم تلاش و تحقیق ، توانسته روش بهره وری از فتوسنتز را به دست آورد . " این محققان امیدوارند که به زودی به بازده 5 درصدی در تولید این سوخت دست پیدا کنند .

از سوی دیگر پاملا سیلور (Pamela Silver) از همکاران ناکرا ، در این رابطه اظهار داشت : " این پژوهش و آزمایش های انجام شده  ثابت می کنند که شما می توانید با به کار گیری این روش ، انرژی خورشید را به سوخت مایع تبدیل کرده و آن را ذخیره سازید . کشف دنیل ناکرا فوق العاده بوده و ما می توانیم با استفاده از انرژی خورشیدی ، قدمی بزرگ  در مسیر حفاظت از محیط زیست و موجودات دیگر برداریم . این موضوع یک تطابق کامل تکنولوژی و طبیعت  خواهد بود .

لازم به ذکر است که شرح کامل این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PNAS به چاپ رسیده است .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا