سرمایه‌گذاری 170 میلیاردی برای موتور جستجوی بومی

به گزارش مهر، برات قنبری – معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم رونمایی از پروژه موتور جستجوی بومی "یوز"، راه اندازی این پروژه را از جمله دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: قرار بود که در دهه فجر امسال دو موتور جستجوی بومی راه اندازی کنیم که امروز یکی از این طرحها افتتاح شده و یک موتور جستجوی دیگر نیز هفته گذشته توسط دانشگاه یزد مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفته است.

وی پیاده سازی جویشگر بومی در شبکه ملی اطلاعات را در جهت تولید محتوا و رسیدن به نهضت نرم افزاری، از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اینگونه طرح ها حرکت علمی تحقیقاتی را در دانشگاهها شکل می دهد.

قنبری با تاکید براینکه که مردم جهان فقط از موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و bing استفاده نمی کتند و پروژه های داخلی در اغلب کشورها مورد استقبال قرار می گیرد ادامه داد: برای مثال 76 درصد کاربران چینی از موتور جستجوی بایدو، 70 درصد کاربران کره ای از موتور جستجوی naver و 60 درصد کاربران روسی از جویشگر yanex استفاده می کنند و در همین حال 52 درصد مردم کشور چک کاربر موتور جستجوی  seznam که در داخل این کشور طراحی شده هستند.

وی با بیان اینکه براساس اهداف ترسیم شده برای شبکه ملی اطلاعات باید 90 درصد محتوای داخلی در این شبکه قرار گیرد ادامه داد:هزینه راه اندازی پروژه موتور جستجوی بومی بسیار کمتر از هزینه ای است که همه ساله برای خرید پهنای باند داخلی صرف می شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه های تعریف شده در شورای راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از ایده ها و فعالیتهای داخلی با این مضمون گفت: نیازمند 170 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تجاری سازی پروژه موتور جستجوی بومی هستیم؛ هم اکنون پروژه "یوز" با 150 سرور داخلی و امکان جستجو در یک میلیارد صفحه وب، در نوع خود بی مانند است.

به گزارش مهر، در این مراسم نصرالله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به نیاز به گسترش خط و زبان فارس در محیط وب گفت: ما به دنبال ایجاد امکانات برای ارائه خط و زبان فارسی و مهندسی کردن الفبای فارسی در محیط وب هستیم.

وی با تاکید بر ایجاد تکنولوژی محتوا، جستجو کردن و بازیابی آن گفت: در جهت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، حمایت بدون هیچ محدودیتی از تولید ابزارهای فناوری اطلاعات را در دستور کار داریم و از تمامی دانشگاهها و شرکتها که دراین حوزه فعالیت می کنند حمایت می کنیم.

جهانگرد با اشاره به استراتژی سازمان فناوری اطلاعات درجهت حمایت از ذخایر داده های دینی، اجتماعی و فرهنگی در فضای سایبر گفت: تاکنون از چند موتورجستجو در کشو حمایت شده است و فراهم کردن بستر امن برای انجام این قبیل پروژه ها، تمرکز بر نیازمندیهای مبتنی بر زبان فارسی و جلوگیری از هدررفت سرمایه و توسعه عملی دانشهای راهبردی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی از جمله اهداف اجرای پروژه موتور جستجوی بومی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا