گزارش تصویری از کاخ کوهستانی پوتالا در تبت

سینا پرس :  این کاخ با وجود قرار گیری در لهاسا  پایتخت تبت که یکی  از مرتفع ترین کشور های جهان  محسوب می شود دارای  پوشش گیاهی غنی بوده و در سطح جهانی نیز دارای اهمیت زیاد است . این کاخ همچنین در فهرست  میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کاخ کوهستانی  پوتالا نام خود ار از یکی از کوه های مرتفع منطقه با نام پوتالا اخذ کرده است و برای قرن های متمادی اقامتگاه  کاهن اعظم بودایی ها تا اینکه سرانجام در سال 1959 میلادی کاهن اعظم چهاردهم محل اقامت خود را تغییر داد .  با توجه به ساخت بنا در زمان حضور کاهن اعظم پنجم به سادگی می توان دریافت که در تاریخ سیصد و شصت و هفت ساله این بنا اهمیت آن به هیچ عنوان کاهش پیدا نکرده است و حتی در طول زمان به شدت افزایش نیز یافته است.  بر اساس مستندات باقی مانده مکان ساخت این بنا به پیشنهاد فردی به نام  کونچوگ چوفل تعیین شده است .  البته دلیل اصلی انتخاب این محل نزدیکی آن به دو شهر اصلی تبت در آن دوران با نام های دره پونگ و سرا بود تا حکومت بتواند به هردو شهر دسترسی داشته و همچنین با حضور در لهاسا بتواند تمامی امور را به خوبی در سه مرکز اصلی زندگی در تبت تحت نظر داشته باشد. در این مکان پیش از ساخت کاخ پوتالا ، خرابه های کاخی قدیمی وجود داشت که روایت های مختلف آن را کاخ سفید و یا کاخ سرخ نامیده اند و نام اصلی آن مشخص نیست، به این ترتیب یکی از بزرگترین موزه های تاریخی امروز در شرق آسیا بنا نهاده شد تا یکی از سه تپه بزرگ لهاسا با بنایی دیدنی به منظره ای زیبا از دوردست تبدیل شود . ساخت بنا بیش از 44 سال به طول انجامید و در آستانه چهل و پنجمین سال شروع به ساخت بود که بنا به صورت رسمی افتتاح و بهره برداری شد ، جالب اینجاست که این بنا  دوازده سال پس از مرگ کاهن اعظم بوداییی پنجم به پایان رسید و کسی که دستور ساخت این بنا را داده بود نتوانست شاهد اتمام آن باشد ، به این ترتیب جانشینان او نیز از این کاخ به عنوان اقامتگاه زمستانه استفاده نمودند تا اینکه در سال 1959 کاخ به شدت اسیب دید ، این آسیب ها در جریان ماجرای مبارزه تبت با حکومت چین به تمامی شهر لهاسا وارد شد و به طور طبیعی و با توجه به اهمیت این بنا ضریب اسیب دیدگی و تمرکز حملات مهاجمان نیز بر روی آن بیشتر از نقاط دیگر شهر بود و به این ترتیب مرکز اقامتی کاهن اعظم بودایی از این کاخ به مکانی دیگر منتقل شد . در این حملات بیش از یکصد هزار اثر و متن تاریخی صدمه  دیدند تا گنجینه بی نظیر دیگری به دلیل جنگ  نابود شود . پس از این واقعه  بازسازی این کاخ آغاز شد و سرانجام در سال 1994 این بنای بی نظیر در فهرست میراث جهانی ثبت شد .

بنای این کاخ در در اطراف با دیوارهای سنگی زیبایی پوشیده شده است که 400 متر طول و 350 متر عرض دارند که این دیواره ها  مساحت داخلی کاخ را به طور کامل از دنیای بیرون جدا می کرده است، ارتفاع این دیواره ها در نقاط مختلف متفاوت بوده و بین سه متر تا پنج متر متغیر است و با توجه به ضخامت بالای مقطع این دیوار می توان به عظمت آن پی برد . بنای اصلی کاخ بیش از یک هزار اتاق را در خود جای داده است و در این محیط بیش از ده هزار عبادت گاه کوچک و بیش از بیست هزار مجسمه جای گرفته اند تا کمتر نقطه ای را بتوان بدون دیدن آثار تاریخی از نظر گذراند . به صورت کلی می توان این مجموعه را دارای بناهای داخلی متعددی دانست ، به طوری که در شمال شرقی این کاخ دو صومعه بزرگ قرار گرفته اند و یک غار برای تمرکز و عبادت  کاهن اعظم بودایی نیز درسمت دیگر این کاخ قرار گرفته است. این کاخ با قرارگیری در ارتفاع 3700 متر بالاتر از سطح دریا و موقعیت ویژه  در کنار کوهستان قرمز در مرکز دره لهاسا منظره بی نظیری را ایجاد کرده است .

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا