سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی ۱۵ صندوق پژوهش و فناوری

حمید رضا شاهوردی در همایش تبیین قراردادهای همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های عامل اظهار کرد: گردش مالی بزرگترین صندوق حدود 25 تا 30 میلیارد تومان بوده و گردش مالی مجموع صندوق ها در هشت سال گذشته حتی به 100 میلیارد تومان نرسیده است .

وی به گردش مالی 30 میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی در پنج ماه اخیر اشاره کرد و پیش بینی کرد این رقم در ماه های آینده به دو تا سه برابر رقم کنونی برسد.

وی گفت: صندوق های پژوهش و فناوری براساس یک ماموریت سازمانی و برای کمک به ارتقای توان و توسعه فناوری از حدود 8 سال پیش براساس مجوزهای اخذ شده از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شکل گرفته اند.

وی افزود: این صندوق ها تا قبل از ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی عموما دارای منابع حمایتی خاصی نبوده و به طورعمده منابع خود را یا از محل منابع سهامدارها و یا از طریق وجوه اداره شده برخی سازمان و دستگاه های اجرایی تامین می کردند.

شاهوردی ادامه داد: سرمایه ثبت شده بسیاری از صندوق های پژوهش و فناوری تا قبل از ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی محقق نشده بود.

وی سرمایه ثبت شده بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری کشور را حدود 4 تا 4.2 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بسیاری از این صندوق ها هم زیر یک میلیارد تومان سرمایه ثبتی داشته اند .

شاهوردی با بیان اینکه بیشتر صندوق ها منابع لازم را برای نقش آفرینی در اختیار نداشتند، افزود: دولت قبلی برخلاف دیدگاه های اولیه خود، در سال های اخیر منابعی را به صندوق ها تزریق نکرد.

وی با بیان اینکه ایجاد رابطه بین دو نهاد مالی کار ساده ای نیست گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری هر دو یک نهاد مالی با ملاحظات خاص خود هستند، بنابراین در رسیدن به اهداف آنها تعارضاتی وجود دارد که چالش دوم صندوق ها را در پی خواهد داشت .

معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: صندوق های پژوهش و فناوری در حال رسیدن به مرحله تشخیص طرح ها هستند، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به این تشخیص احترام می گذارد، بنابراین آنها باید برای صحت تشخیص خود در انتخاب طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی ضمانت بدهند که شاید دادن ضمانت یکی دیگر از چالش های این صندوق ها باشد.

وی گفت: ما باید از یک طرف پاسخگوی صندوق های پژوهش و فناوری باشیم و از سوی دیگر تشخیص آنها را زیر سوال نبریم و اگر در صورتی تشخیصی رد شد باید دلایل رد آن را را بیان کنیم.

شاهوردی در مورد نحوه پذیرش طرح ها اظهار کرد: ورودی اصلی طرح ها به صندوق های پژوهش و فناوری، صندوق نوآوری شکوفایی است، به این معنا که این صندوق درخواست ها را دریافت و برای بررسی بین صندوق های پژوهش و نوآوری توزیع می کند.

وی افزود: مدل منطقی و توزیعی دقیقی فعلا وجود ندارد، اما مدل ذهنی این است که طرح را به صندوقی معرفی کنیم که حداقل شرکت دانش بنیان پیشنهاد دهنده طرح اگر خارج از تهران فعالیت می کند مجبور به رفت و آمد زیاد نشود.

شاهوردی افزود: باید سعی کنیم طرح های تخصصی را در اختیار صندوق های تخصصی قرار دهیم به عنوان مثال اگر طرحی به فناوری نانو مربوط می شود به این صندوق معرفی شده و یا اگر پزشکی است از تسهیلات مربوط به تجهیزات پزشکی استفاده کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا