مبارزه با فلج اطفال با واکسن مصنوعی

به گزارش ایسنا، حتی پس از دفع ظاهری فلج اطفال در جهان، ادامه واکسیناسیون به عنوان یک عمل احتیاطی در برابر بروز مجدد ویروس از منابع پنهان مانند حامل‌های عفونی مزمن نادر ضروری است.

سال گذشته صدها مورد از این بیماری در سراسر جهان گزارش شده بود.

سازمان بهداشت جهانی و بنیاد «بیل و ملینا گیتس» یک کمک هزینه 674 هزار دلاری را برای مبارزه با فلج اطفال اختصاص داده‌اند، با این امید که رویکرد جدید بتواند کاستی‌های واکسن موجود را برطرف کرده و بیماری فلج‌اطفال را یکبار و برای همیشه از بین ببرد. در این پروژه، محققانی از دانشگاه‌های لیدز، آکسفورد و ریدینگ انگلیس نیز مشارکت دارند.

پرفسور «دیو استورات» از دانشگاه آکسفورد در توضیح هدف تولید یک واکسن مصنوعی گفت: ایده واکسن مصنوعی این است که هیچ نوع ژنومی در آن وجود نداشته و بدون ویروس است. از این رو، این واکسن از یک ماده ابرشیمیایی ساخته شده که خود را به شکل ویروس مونتاژ کرده، اما تکثیر نمی‌شود.

چنین واکسنی می‌تواند از نمونه‌های کنونی بهتر عمل کند، زیرا نسخه دقیق‌تری از ویروس را در زمان برانگیختن واکنش ایمنی قویتر بدن توسط محرک‌هایش ایجاد خواهد کرد. همچنین تولید این واکسن بسیار سریعتر، ساده‌تر و ایمنتر خواهد بود.

 

چالش اصلی در تولید یک واکسن مصنوعی، ثابت نگهداشتن طولانی‌تر ویروس تقلبی عاری از ژنوم تا زمان برانگیختن واکنش ایمنی است.

«استورات» اظهار کرد: ما با استفاده از ترکیبی از رو‌ش‌ها از جمله کریستالوگرافی پرتو ایکس و میکروسکوپ ابررسانای الکترونی، کار جمع‌آوری ساختارهای بلوری و تصاویر میکروسکوپ الکترونی را برای درک چگونگی تثبیت پوسته ویروس و تولید واکسن بهتر با قابلیت برانگیختن واکنش ایمنی بهتر آغاز کردیم.

وی افزود: ما با استفاده از فناوری جدید می‌توانیم ویروس‌هایی تولید کنیم که میلیاردها برابر کوچکتر از سر سوزن بوده و ویروس‌ها را در زمان تعاملشان با سلول زنده پیگیری کنیم؛ همچنین می‌توانیم اطلاعات دقیق در مورد پاتوژن‌ها بدست آورده و درمان‌های بهتری برای آن‌ها طراحی کنیم.

این فناوری شبیه به نمونه مورد استفاده در تولید واکسن مصنوعی برای مبارزه با تب برفکی در گاوها است. دانشمندان با الهام از موفقیت این واکسن، اکنون به دنبال استفاده از رویکرد مشابه برای مبارزه با ویروس‌های دیگر مانند فلج‌اطفال هستند.

نتایج اولیه در مورد ویروس فلج‌اطفال بسیار نویدبخش بوده است؛ ذرات مصنوعی با موفقیت تولید شده و شواهدی از ثبات آن‌ها گزارش شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا