دستیابی به پیشرفت های علمی در بیماری شبه ایدز در خراسان رضوی

رضا فریدحسینی صبح یكشنبه در همایش تغییرنگرش به بیماری اچ. تی. ال. وی (HTLV۱) كه در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد با اشاره به این كه سی میلیون نفر در جهان ناقل این بیماری هستند گفت: این ویروس تنها در چند نقطه از جهان مانند جنوب ژاپن و جزیره مارتینیك و خراسان رضوی شایع است.

وی افزود: در این راستا دانشگاه علوم پزشكی  مشهد به دلیل تحقیقات گسترده در زمینه بیماری اچ. تی. ال. وی. وان (HTLV۱) كه بیماری شایع در خراسان است كاندید دریافت جایزه گروه برتر در كنگره جهانی این بیماری شده است.

وی با بیان اینکه كنگره جهانی ویروس اچ. تی. ال. وی (HTLV۱) امسال در جزیره مارتینیك برگزار می شود گفت: گروه ایمنی شناسی و آلرژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد كاندید دریافت جایزه برتر این كنگره به خاطر فعالیت های گسترده در پژوهش درباره این ویروس شده است.

مدیر گروه ایمنی شناسی و آلرژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: سابقه این بیماری در مشهد به سی سال قبل و یك بیمار سرطان خون برمی گردد كه در همان زمان متخصصان متوجه فرم غیرعادی این ویروس شدند.

وی ادامه داد: این بیماری در یهودیان مقیم مشهد كه به نیویورك مهاجرت كرده بودند نیز مشاهده شد و این بیماری به نام ام.اس خراسان مشهور شد.

فریدحسنی گفت: با انجام آزمایش های سرولوژی متوجه موارد زیادی از این بیماری در مشهد شدیم.

وی با بیان این كه این بیماری ویروسی علاوه برضایعات عصبی در چشم و خون انسان تأثیراتی می گذارد گفت: پروتكل درمانی جدیدی در مشهد با اساتید دانشگاه های مختلف انجام دادیم كه نتایج آن در نشریه های معتبر ملی و بین المللی منتشر شد.

تشکیل ستاد ویژه بیماری

در این نشست همچنین قائم مقام مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: در ابتدا بیماری اچ. ال. تی. وی. وان به اشتباه نوعی از ام. اس (MS) نامیده می شد اما پس از آن به نام ایدز خراسان مشهور شد.

سید كاظم فرهمند با بیان اینكه این بیماری علائمی شبیه بیماری ایدز دارد گفت: این بیماری كه بسیاركم خطرتر از ایدز است مشكل بومی خراسان رضوی محسوب می شود و مقالات بسیاری در سطح جهانی درباره آن منتشر شده است.

فرهمند گفت: این ویروس در مشهد ۲.۱درصد رشد داشته در سبزوار ۱.۶درصد و در نیشابور ۳تا ۵ درصد افراد به این بیماری آلوده و ناقل آن هستند.

وی با اشاره به این كه عمده عارضه این بیماری عصبی و خونی است گفت: به همت گروه مغز و اعصاب ستادی تشكیل شده كه در بیمارستان قائم فعال است و با همكاری آزمایشگاه این بیمارستان و گروه های ویرولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد آماده خدمت رسانی به مردم است.

به گزارش مهر، ‌فرهمند ادامه داد: امیدواریم راه انتقال پیشگیری و درمان این بیماری به طور كامل شناخته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا