کنکاش دنیای شگفت‌انگیز با روزنامه نگاران علم

امروزه با گسترش فضای مجازی سرعت انتقال اطلاعات بیش از گذشته شده است و تنها پوشش خبری متوجه حوادث اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و….نیست بلکه رسانه‌ها از روزنامه گرفته تا تلویزیون می توانند با قابلیت‌های فنی بسیار بالایشان، با تنوع در ساختار پیام به رفع شکاف آگاهی بیشتر مردم  به ویژه در زمینه علمی کمک شایانی کنند.

سیاوش صفاریان پور، ژورنالیست علمی، مجری برنامه تلویزیونی برنامه نجوم و یکی از اعضای موسس و عضو شورای مرکزی پروژه بین‌المللی صلح ستارگان از جمله کسانی است که سعی دارد با واکاوی جذابیت‌های جهان دانش، علم دنیای روز را به زبان ساده و شیرین به مخاطبانش انتقال دهد.

وی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس درباره چگونگی ترویج علم از سوی رسانه ها گفت: قاعدتا یک سری از توسعه های علمی نیازمند همراه بودن توسعه گران علمی در جامعه است زیرا بخشی از بودجه علمی کشور صرف این رویدادها و تحقیقات علمی و پژوهشی می شود .بنابراین مردم جامعه باید در جریان کارهای دانشمندان باشند.از سوی دیگر امروزه با گسترش تکنولوژی های نوین مردم دنیا کم و بیش از جریان ها و رویدادها مطلع هستند در این بین رسانه های علمی می توانند اطلاعات عمیق تر و دقیق تری از دنیای پیرامون و آخرین فعالیت ها و تحقیقات علمی- پژوهشی دانشمندان به مردم ارایه دهند.

وی افزود: اصولا زبان علم و دانشمندان بسیار پیچیده و دشوار است بنابراین هریک از رسانه‌ها( روزنامه ها و نشریه ها و…) می توانند با کمک ابزارهای خودشان مطالب تخصصی دانشمندان را به بیانی ساده و قابل فهم برای عموم مردم تبدیل کنند تا سطح آگاهی مردم نسبت به دنیا و نوع زندگی و رفتارهای مردمی و همچنین فعالیت های علمی، پژوهشی دانشمندان و آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا افزایش یابد.

صفاریان پور به نو پا بودن روزنامه نگاری علمی در ایران اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این به جز چند مورد استثنایی ما افراد علمی نویس یا افرادی که بتوانند به عنوان خبرنگار حرفه ای در حوزه علم دست به قلم باشند، نداشتیم بنابراین نمی توانیم این فرایند جدید را نسبت به سایر کشورهای پیشرو که خبرنگاری علمی در بین آنان قدمتی طولانی دارد مقایسه کنیم.

وی بیان کرد: هرچند هم اکنون تعداد نشریه های علمی، صفحات اختصاصی روزنامه ها به حوزه علم و دانش و سرویس های دانش و تکنولوژی در خبرگزاری ها و … گویای نوپا بودن روزنامه نگاری علمی در ایران است اما در عین حال یک نیاز فکر و جدی برای پیکره رسانه ایران به حساب می آید و به تدریج ما شاهد ملحق شدن افراد جدیدی به این حوزه هستیم؛ البته این بحث جدید دستخوش آزمون و خطاهای بسیار زیادی است زیرا ما  تاکنون شیوه آموزش مدون و سابقه تجربه بسیار زیادی برای این موضوع نداشته‌ایم.

به گفته وی امروزه روزنامه نگاران علمی جدا از انعکاس خبرهایی که پیرامون دنیا اتفاق می افتد باید با نگاهی عمیق تر و ژرف تر به موضوع ها و پدیده ها بپردازند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر پیروی از الگو و مدل خاص می تواند در هموار کردن راه خبرنگاران نوپای حوزه علم مفید باشد، گفت: قاعدتا پیروی از مدل نمونه های کشورهای پیشرو می توانند در تعیین مسیر به ما کمک شایانی بکند اما تجربه عملی و رویارویی با دانشمندانی که هنوز عادت به ساده سخن گفتن با مردم را ندارند نشان داده است که ما باید طبق مدل تطبیقی و سازگار با نوع نگاه و نگرش مردم و جامعه  خودمان به پیش برویم؛ این الگوها سازگار با جوامع پیشرویی هستند که سهم عظیمی در تولید علم دارند. این الگوها قطعا می تواند برای ما مفید باشند اما نمی توانند به تمام نیازهای ما پاسخ دهند زیرا کشور ایران هنوز در زمینه تولید و توسعه علم جوان است.

وی اظهار کرد: هم اکنون مدل توسعه علمی و فعالیت دانشمندان و دانشگران علمی ما نسبت به الگوهای جهانی بسیار متفاوت است. گاهی اوقات حتی فعالیت های علمی ما دچار بزرگنمایی شده و در یک محدوده زمانی علم به ابزاری قدرتمند در بین سیاستمداران تبدیل می شود . قاعدتا در چنین جامعه ای نقش رسانه ها برای واکاویی  دقیق و تحلیل درست مسایل بسیار حائز اهمیت دارد.

وی به کارگاه روزنامه نگاری علمی که قرار است همزمان در هفته ترویج علم ، رسانه و علم برپا شود، اشاره کرد و درباره این کارگاه  نیزگفت: قرار است در این کارگاه طبق الگوهای کشور بیشتر تجربه های گذشته و راه و روش درست رفتار کردن به خبرنگاران علمی نویس انتقال داده شود؛ همچنین ما در نظر داریم در این کارگاه اتفاق ها و حوادث و گرفتاری های تولید محتوای علمی را بازگو کنیم.

گفت و گو از فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا